Åbro Bryggeris nya logotyp syns nu i flertalet gröna nyanser.

Tradition möter framtid – Åbro Bryggeri presenterar en ny varumärkesidentitet

Åbro Bryggeri presenterar nu sin nya varumärkesidentitet. Ett omfattande projekt som bryggeriet har utfört i syfte att bygga ett långsiktigt starkare och tydligare varumärke för verksamhetens framtid. I samband med lanseringen introducerar Åbro Bryggeri även en ny hemsida.

– Vi är glada över att presentera Åbro Bryggeris nya varumärkesidentitet. Det är ett omfattande arbete som utförts där syftet har varit att skapa ett manér som förmedlar vår vision och verksamhet på ett konsekvent och tydligt sätt, men som även känns hållbart för framtiden, säger Henrik Dunge, VD på Åbro Bryggeri.

Den nya varumärkesidentiteten har utformats för att inkludera och belysa alla sidor av verksamheten i Vimmerby. I strävan efter att vara mer än bara en producent av god dryck har bryggeriet bland annat tagit stora kliv mot en mer hållbar framtid.

– Det är viktigt för oss att vårt varumärke tydligt förmedlar vilka vi är och vad vi gör. Vi strävar ständigt efter att vara en positiv kraft som med ansvar och passion förbättrar vårt bryggeri, bransch och bygd. För oss handlar det om mer än bara god dryck. Klimat och hållbarhetsfrågor har exempelvis alltid varit en central del av vår verksamhet och sedan våren 2023 är vi Sveriges första bryggeri som drivs på solenergi, något som vi är väldigt stolta över säger Cornelia Dunge, Marknadschef på Åbro Bryggeri.

På Åbro Bryggeri är möjligheten till utveckling och att alla medarbetare ska känna sig sedda högt värderade, vilket var något som var en viktig aspekt att belysa i den nya varumärkesidentiteten, berättar Cornelia Dunge.

– Som anställd på Åbro Bryggeri är man en del av ett större sammanhang där man får möjlighet att utvecklas, bli sedd och känna sig värdefull. Att vi är ett familjeföretag sträcker sig bortom namnet Dunge. Hos oss är man en del av en större familj, Åbrofamiljen. Vi skulle aldrig vara där vi är idag utan alla våra medarbetare, säger Cornelia Dunge, Marknadschef på Åbro Bryggeri.

Den nya grafiska profilen är framtagen i samarbete med design- och varumärkesbyrån Identity Works. Arbetet är inspirerat av Åbro Bryggeris historia där man har återanvänt gamla grafiska manér för att skapa nya uttryck.

– Rent värdemässigt har vi tagit med oss det som funnits länge på bryggeriet, samma sak när det gäller delar av det grafiska utseendet. Färgpaletten utgår ifrån hur Åbro Bryggeri under lång tid har sett ut med dess gröna kulör, men nu har vi valt att lyfta de gröna nyanserna på olika sätt. Detta skapar en dynamisk identitet som bidrar till ett modernt uttryck, säger Rasmus Enström Creative på Identity Works.

Den nya varumärkesidentiteten invigdes under torsdagen av medarbetarna på Åbro Bryggeri där bryggeriets egna vaktmästare Janne Gustafsson dagen till ära var uppklädd i frack för att hissa upp de nya flaggorna till trumpettonerna av Vimmerbys Musikkår.