Botkyrkabyggens VD Chris Österlund bland nya blommor på Krögarvägen i Fittja

200 000 nya lökar blommar i Fittja

Nu bjuder Botkyrkabyggen bin, humlor och fjärilar på en extra stor vårbuffé i Fittja. 200 000 nya krokusar, pärlhyacinter och andra nyttigheter ger områdets minsta invånare extra näring.

– Humledrottningar, honungsbin och övervintrade citronfjärilar vaknar tidigt och behöver mat. Därför planterade vi rekordmånga lökar i höstas. De är en del av vårt arbete för biologisk mångfald och ökad trivsel. Rabatterna är både vackra, doftar ljuvligt och bjuder på ett härligt surr, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen har gjort pollineringsplaner för alla sina bostadsområden. På så sätt arbetar bolaget systematiskt för att blommor, buskar och träd ska täcka upp med mat till pollinerare stora delar av året.

– Botkyrkabyggen arbetar för FN:s Agenda 2030 och i just det här fallet Mål 15 om Ekosystem och biologisk mångfald. Framför allt är det vilda bin som vi vill gynna eftersom de pollinerar bättre än de tama, säger Chris Österlund.

Foto Chris Österlund bland nya blommor på Krögarvägen i Fittja

Foto Vit krokus i Fittja

Foto Stora hyacinter skyddar gul krokus i ny rabatt i Fittja