Marschaller vid Alby Torg 13 december 2021

4360 lågor visade vägen i Alby och Fittja

På måndag den 13 december möttes alla morgonpigga i Alby och Fittja av en ljusmanifestation. Botkyrkabyggen tände totalt 4360 marschaller i de två stadsdelarna och i Alby ackompanjerades lågorna med fika, Luciatåg och eldshow utomhus.

– Vi vill bjuda på extra ljus och omtanke i mörka december och under pandemin. Den som är morgonpigg kommer få en mäktig upplevelse, säger Jenny Levai, kommersiell förvaltare på Botkyrkabyggen.

Botkyrkabyggen började tända marschallerna i Alby vid 03.30-tiden måndag morgon. Det var många lågor som skulle tändas men alla 4360 marschaller brann vid åtta-tiden. Bostadsbolaget bjöd även på fika utomhus på Alby torg från kl 8, Luciatåg från Kvarnhagsskolan sjöng från scenen på torget och efteråt visade Subtopia en eldshow.

– Ljusmanifestationen är ett sätt för oss på Botkyrkabyggen att säga ”Välkommen hem, välkommen tillbaka”. Många Alby- och Fittjabor går hemifrån i ottan för att jobba eller kommer hem tidig på morgonen från nattskiftet, säger Jenny Levai.

I Fittja delas även byggsatser med tillbehör till pepparkakshus ut kl 15.30 måndag 13 december. Utdelningen sker utomhus på Fittja torg.

2 foton på marschallerna i Fittja 13 december 2021. Foto: Botkyrkabyggen

3 foton på marschallerna i Alby 13 december 2021. Foto: Botkyrkabyggen