Några av kvinnorna i Qvinna i Botkyrka, bostadsbolaget Botkyrkabyggens jämställdhetssatsning.

Botkyrkabyggen ökar satsningen på kvinnor

Qvinna i Botkyrka, en jämställdhetssatsning där långtidsarbetslösa kvinnor med utländsk härkomst anställs av Botkyrkabyggen, ökar. Kvinnorna har blivit fler, de har även nu fler arbetsuppgifter och arbetar i fler stadsdelar.

Antalet kvinnor som arbetar inom ramen för Qvinna i Botkyrka ökar stadigt sedan starten 2017. Idag arbetar cirka 45 kvinnor i Qvinna i Botkyrka. Platserna som de arbetar på har också utökats. Idag städar kvinnorna bland annat trapphus och utemiljöer i Fittja, Norsborg, Alby och i delar av Tumba. Senare i mars utökas arbetet till Storvreten, där de kommer att städa utomhus.

– Kvinnorna är en stor tillgång för Botkyrkabyggen. Det är otroligt roligt att se hur deras självförtroende och kunskap växer. Egen lön, utbildning, gemenskap och träning i det svenska språket är mycket viktigt för jämställdheten och integrationen, säger Susanne Axelsson Heldring, HR-chef på Botkyrkabyggen.

Qvinna i Botkyrka erbjuder jobb med kollektivavtalsenlig lön, språkstudier och utbildning i bland annat jämställdhet och friskvård, till kvinnor som bor i Botkyrkabyggens hus och som står långt från arbetsmarknaden. Kvinnorna städar trapphus och tvättstugor och se över utemiljön. Eftersom de bor i Botkyrkabyggens områden har de en lokal förankring och kan på så sätt även verka som ambassadörer och med sin närvaro skapar de trygghet och trivsel i området.

I de områden där Qvinna i Botkyrka städar har hyresgästernas betyg på städningen ökat. Till exempel har betyget på städningen av tvättstugor i Alby har ökat med 15,9 procentenheter från 2018 till och med 2021. Betyget på städningen av trapphus i Fittja har ökat med 12 procentenheter från 2016 till och med 2021. Betygen på städningen av trapphus i Norsborg har ökat med 7,8 procentenheter från 2019 till och med 2021.

– Kvinnorna gör ett fantastiskt arbete och en viktig insats för hyresgästerna och för Botkyrkabyggen som bolag. De bidrar till både högre kvalitet och lägre städkostnader. Visionen att det ska vara 100 kvinnor inom ramen för Qvinna i Botkyrka år 2025 står fast. Vi fortsätter att arbeta strukturerat och med noggranna uppföljningar, säger Susanne Axelsson Heldring.

Jämställdhetssatsningen började som ett projekt hösten 2017 men gick snabbt över till att vara en permanent del i Botkyrkabyggens arbete för jämställdhet och rena, trivsamma hus och gårdar i bostadsbolagets områden. Allt eftersom avtalstiderna med externa entreprenörer går ut, ser Botkyrkabyggen över möjligheten att ersätta entreprenaden med Qvinna i Botkyrka. Jämställdhetssatsningen är ett av flera bidrag som bolaget gör för ökad social hållbarhet och FN:s Agenda 2030 mål 5 Jämställdhet.

Film på svenska om Qvinna i Botkyrka finns här (från 2019): https://www.youtube.com/watch?v=vDCvDav8_Ys

Film på engelska om Qvinna i Botkyrka producerad av BBC StoryWorks för Botkyrkabyggen finns här (från 2021): https://www.bbc.com/storyworks/building-communities/the-swedish-housing-championing-working-women

Foto Susanne Axelsson Heldring, HR-chef på Botkyrkabyggen. Foto: Botkyrkabyggen

Foto gruppbild på kvinnor i Qvinna i Botkyrka. Foto: Botkyrkabyggen