Botkyrkabyggen öppnar publikt ”vardagsrum” i Norsborg

Botkyrkabyggen öppnar publikt ”vardagsrum” i Norsborg

Matlagning och språkkafé, studiero och syjunta. Det är några exempel på vad bostadsbolaget Botkyrkabyggen erbjuder i sin nya hubb i Norsborg.

- Vi utgår från behoven i Norsborg och ska erbjuda aktiviteter för både barn och vuxna, sådant som gagnar dem som bor och verkar här, säger Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen.

- Botkyrkabyggen ser hubben som ett publikt vardagsrum och arbetar stegvis med att fylla det med väl genomtänkta aktiviteter. Vi har inte bråttom, viktigast är att det blir rätt utifrån Norsborgs förutsättningar och behov, säger Alvaro Fuentes.

Hubben ligger på Lokes väg 2 i Norsborg och en del av aktiviteterna har redan startat, medan andra kommer i gång längre fram i år. Sedan sommaren finns en kvinnogrupp på plats i hubben som bland annat bjuder in till syjunta och gemensamma planteringsdagar. Föreningen Kompis Sverige är också knuten till den nya hubben och arrangerar språkkafé och matchningar mellan en etablerad svensk och en ny svensk. Det ger möjligheter till att få nya vänner och lära sig mer om Sverige.

Botkyrkabyggen startar i höst även en barngrupp i Norsborg i samarbete med Norsborg FC. Barnen kommer att lära sig om barnkonventionen, demokrati och hållbarhet, samtidigt som de ska ge bostadsbolaget förslag på hur Norsborg kan bli en bättre plats att växa upp på. En liknande grupp finns i Fittja sedan ett år tillbaka.

Bilder bifogas:

Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen, välkomnar besökarna till den nystartade hubben i Norsborg.

Kvinnogruppen i Norsborg planerar inför kommande aktiviteter i hubben.