Botkyrkabyggens hyresgäster känner sig tryggare

Botkyrkabyggens hyresgäster känner sig tryggare

Mellan 2020 och 2021 ökade den upplevda tryggheten hos Botkyrkabyggens hyresgäster med 1,4 procentenheter, enligt en undersökning från AktivBo.

– Det är positivt för våra hyresgäster och ett kvitto till oss själva på att vi är på rätt väg. Men vi är långt ifrån klara. 2022 förfinar vi ytterligare vårt trygghetsarbete både internt och i samarbete med andra, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Totalt sett har tryggheten ökat med 1,4 procentenheter mellan åren 2020 och 2021, från 74,4 procent till 75,8 procent. Andelen hyresgäster som upplever att tryggheten är mycket bra eller ganska bra ökar i bolagets samtliga förvaltningsområden. De största ökningarna syns i Tumba och i Fittja, med 1,8 procentenheter respektive 1,7 procentenheter. Men nivåerna skiljer sig åt mellan områdena. 80,7 procent av Botkyrkabyggens hyresgäster i Tumba och 73 procent i Fittja upplever att tryggheten är mycket bra eller ganska bra.

– Att känna sig trygg i sin bostad och i sitt närområde är oerhört viktigt, oavsett var du bor. Jag är glad över att Botkyrkabyggens arbete gör skillnad i människors vardag, men vi måste – och ska – göra ytterligare insatser i alla våra områden för att tryggheten ska öka till ännu högre nivåer, säger Chris Österlund.

Arbetet med trygghet är en del i bolagets arbete för ökad social hållbarhet. I alla de trygghetsparametrar som mäts av AktivBo har det skett en positiv förändring i Botkyrkabyggen mellan år 2020 och år 2021. Den personliga tryggheten i området kvällar och nätter är det som ökat mest, med 3,1 procentenheter - från 68,5 procent 2020 till 71,6 procent 2021. Botkyrkabyggen har även frågat hyresgästerna om hur de upplever kontakten med grannarna, eftersom god gemenskap är en viktig faktor för att känna sig trygg. Andelen hyresgäster som anser att kontakten är mycket bra eller ganska bra har ökat med 2 procentenheter – från 81,1 procent till 83,1 procent.

– I trygghetsarbetet 2022 tar vi fasta på det som vi ser ger tydlig positiv effekt och utvecklar det ytterligare. Samt analyserar de parametrar där den positiva förändringen inte är lika stor, det kan till exempel handla om att hantera hyresgästernas upplevelse av risk för inbrott i lägenheten. Förbättringen där är bara 0,6 procentenheter från 75,5 procent till 76,1 procent mellan 2020 och 2021. Men oavsett vad vi tar oss an under året framför oss, så handlar det om att arbeta systematiskt och att sätta in både tekniska, fysiska och sociala åtgärder för att öka trivseln och förhindra brott, säger Chris Österlund.

Exempel på Botkyrkabyggens trygghetsskapande arbete 2021:

• Botkyrkabyggen tog tillbaka cirka tio lägenheter varje månad 2021 från personer som olagligt hyrde ut dem i andrahand. Bostäderna gick tillbaka till den ordinarie bostadskön och hyrs nu ut med sunda villkor, lagliga förstahandskontrakt och kollektivt förhandlade hyror. Under 2022 fortsätter bolaget att utreda tips och ta tillbaka bostäder som hyrs ut olagligt i andrahand.
  • Botkyrkabyggen utvecklade under 2021 en ny metod för att trygghetssäkra sina hus. Under året blev 17 adresser med totalt cirka 300 lägenheter godkända enligt metoden Trygga Hus. Det innebär en 360-gradig genomgång av husen med grundliga granskningar och åtgärder av både skalskydd, fysiska, tekniska och sociala aspekter av trygghet. Under 2022 kommer bolaget utveckla arbetet ytterligare och fler hus kommer att gås igenom enligt metoden Trygga hus.
  • Botkyrkabyggen delade varje vecka under 2021 en gemensam lägesbild med Polisen, Botkyrka kommun och Räddningstjänsten för att utifrån den sätta in olika åtgärder. Arbetet skedde inom ramen för EST, Effektiv samordning för trygghet. Under året ledde det till exempel till en kraftsamling i Alby centrum med bland annat utökad kameraövervakning, förstärkt belysning, julmarknad och andra aktiviteter som ökar vuxennärvaron och trygghetsfältare som regelbundet besöker centrum och torg. Bolaget kommer under 2022 att fortsätta arbetet i EST och även kraftsamla på fler platser, både utifrån den egna verksamheten och i samarbete med andra aktörer.

Foto på Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen

Foto på ett av Botkyrkabyggens hus i Fittja

Foto på märket Trygga Hus på ett av husen i Alby

Kontakt Botkyrkabyggens pressjour under Nyår och Trettonhelgen:

30 december: 070-162 94 43

31 december: 070-162 93 46