100 byggsatser med pepparkakshus delas ut till pysselsugna familjer i Fittja

Byggstart för små hemmabyggen i Fittja

En nejlikedoftande byggsats, kristyr och ätbart lim. Det ligger i de påsar som delas ut den 22 december för att locka fittjaborna till en kreativ jul i hemmet. Initiativtagare är Botkyrkabyggen, Botkyrka kommun och Fittjapulsen.

Coronaviruset gör att många firar julen i en mindre krets än vanligt och att restriktionerna gör att många barn inte har något att göra under jullovet. Därför delar Nätverksgruppen Fittja, som består av bostadsbolaget Botkyrkabyggen, Botkyrka kommun och Fittjapulsen, ut byggsatser och material till pepparkakshus. Målet är att locka fram fittjabornas kreativitet hemma under helgerna och få in fantasifulla bidrag till en tävling.

Utdelningen av påsar sker tisdag den 22 december kl 11-12, samt kl 13-15, vid trappan från Krögarvägen 4 i Fittja. Kommunen står för kostnaden och flera i nätverksgruppen hjälper till med utdelningen.

Samtidigt bjuder Nätverksgruppen Fittja in till en pepparkakshustävling och betonar att det bara är fantasin som sätter gränser för hur husen kan se ut.

Detta gäller för tävlingen:

1. Bygg ett pepparkakshus tillsammans med familjen

2. Ta ett foto på huset

3. Skicka fotot till följande mailadress: sandra.gustavsson@botkyrkabyggen.seinnan den 6 januari.

Tre priser delas ut och vinnarna utses den 20 januari 2021.

Åtgärder för att hindra smittspridning:

• Packning av påsarna görs av endast två personer som givetvis är friska. Munskydd och handskar används.
  • Utdelning sker utomhus, de som delar ut kommer ha handskar och munskydd.
  • Ingen samling för utställning av husen, istället sker allt digitalt.
  • Uppmaning att bygga huset hemma tillsammans med familjen.

Bilder som bifogas:

1. Foto på byggsatsen som delas ut

2. Daniel Usta och Aina Thorkildsen på Botkyrkabyggen packar byggsatser med pepparkakshus som ska delas ut till fittjaborna.

Presskontakt:

Sara Thörn, Botkyrkabyggen: 070-162 93 46