Kameleont vilar i solen på en av Botkyrkabyggens fasader på Värdshusvägen i Fittja

Djurisk mix när ny konst tar plats i Fittja

Lianer och granar, älgar och kameleonter. Botkyrkabyggen utökar ”konstrundan” i Fittja med en mix av djur och växter. De nya målningarna av Graffitisthlm ansluter till en tradition där bostadsbolaget med färg och form stärker identitet, trivsel och glädje i området.

– Vi har i flera år satsat på konst i Fittja, med olika konstnärer och i olika samarbetsformer. De nya fasadmålningarna av Graffitisthlm är ett härligt tillskott och en extra påminnelse om att vår värld är fantastisk. Den är någonting som vi ska värna om, säger Lotta Dannefalk, förvaltningschef på Botkyrkabyggen.

Bostadsbolaget har även tidigare samarbetat med konstnärerna Klive och Kaos på Graffitisthlm i bolagets bostadsområden i Storvreten och Norsborg. Under våren har konstnärerna skapat flera nya verk på olika husfasader på Värdshusvägen i Fittja.

– Projektet är otroligt roligt, det är som att gå genom en konstrunda när man är i Fittja. Vi har skapat ett tema med djur och natur, men med en spännvidd: Från svensk sommaräng till exotisk skog. Det är jätteroligt att vara en del i det här och att ge ännu ett lyft till Fittja, säger konstnären Calle ”Klive” Winblad på Graffitisthlm.

Konst i Fittja:

• De nya målningarna finns på olika fasader på Värdshusvägen i Fittja, Botkyrka
    • Konstnärerna bakom de nya målningarna: Lars Hjertstedt och Calle Winblad - konstnärsduon Klive och Kaos som är grundare av Graffitisthlm AB
    • Sedan tidigare finns bland annat offentlig konst initierad av Botkyrkabyggen och skapat av Fittjabor och konstpedagogen Saadia Hussain i Regnbågsparken vid Värdshusvägen 10, samt mosaikverk skapat av barn i Fittja på baksidan av Värdshusvägen 6.

Bifogade bilder:

• Kameleont njuter av solen på en fasad på Värdshusvägen i Fittja. Foto: Botkyrkabyggen
    • Utforskare av djur och natur. Foto: Botkyrkabyggen
    • Älg traskar i rabatten. Foto: Botkyrkabyggen
    • Lojt kattdjur spanar in under trappan. Foto: Botkyrkabyggen
    • Levande och målade blomsterängar möts på Värdshusvägen, bild 1. Foto: Botkyrkabyggen
    • Levande och målade blomsterängar möts på Värdshusvägen, bild 2. Foto: Botkyrkabyggen
    • Lotta Dannefalk, förvaltningschef på Botkyrkabyggen. Foto: Botkyrkabyggen
    • Konstnären Calle ”Klive” Winblad färglägger björnen som vakar över en av garageportarna. Foto: Botkyrkabyggen

För pressjour under sommaren se kontaktuppgifter här: https://www.botkyrkabyggen.se/artikel/press-1