Nu får Fittjaborna ett vardagsrum på torget

Idag 23 juni öppnar vi en pop up-park, i form av ett vardagsrum, på Fittja torg. Det är en del av arbetet med Fittjas utveckling i samarbete mellan bland andra kommunen, Polisen och Botkyrkabyggen. Parken är framtagen tillsammans med unga tjejer i Fittja och möbleras med olika sittgrupper. Syftet är att göra torget tryggt och tillgängligt för alla. Polisen kommer även sätta upp trygghetskameror.

– Vi vill utveckla Fittja tillsammans med de boende, företag och föreningsliv. Vårt mål är att öka tryggheten, göra gator och torg rena och fräscha, stötta befintliga företagare och locka nya, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S) i Botkyrka. Därför utvecklar kommunen Fittja tillsammans med aktörer som polisen, Region Stockholm, Botkyrkabyggen och Kungsvåningen.

Upprustningen av Fittja torg är centralt för projektet. Nästa steg blir att förbättra belysningen i området. Dessutom ska tre landskapsarkitektlag ta fram förslag på hur torget kan förbättras. I vinter fattas sedan beslut om det nya torget.

På plats i Pop Up-parken den 23 juni är representanter från kommunen, Botkyrkabyggen och Ungdomsfullmäktige. Botkyrkabyggen är en central aktör i projektet för att utveckla Fittja. Sedan tidigare har bolaget skapat Regnbågsparken och byggt en multiarena.

– Att öka trivseln och gemenskapen i Fittja, att hålla rent och snyggt, erbjuda olika aktiviteter och samarbeta med civilsamhället, är en av Botkyrkabyggens kärnuppdrag. Vårt samarbete med kommunen, polisen och räddningstjänsten för ökad trygghet är även det mycket viktigt. Tillsammans når vi längre för ett utveckla Fittja, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen.

Även lokalpolisen i Botkyrka har en viktig roll i samarbetet. För att öka tryggheten i Fittja samverkar polisen med kommunen och lokala aktörer. Polisen ska även installera kameror vid torget med omnejd.

– Alla ska kunna känna sig trygga på gator och torg. Därför samverkar vi med kommunen, lokala aktörer och alla som bor i Botkyrka. Vi vill vara synliga och delaktiga för allmänheten och jag ser fram emot att skapa positiva förändringar tillsammans med Fittjaborna, säger kommunpolis Martin Lazar.

Mer om projektet för att utveckla Fittja

• De aktörer som ingår i samverkan för att utveckla Fittja är Botkyrkabyggen, Kungsvåningen, Willhem, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, MTR, Polisen och Botkyrka kommun.
  • Pop Up-parken har utformats tillsammans med Urban Girls Movement som består av unga tjejer från Fittja. De kom med idén om ett ”offentligt vardagsrum” och mycket färger.
  • Polisen ska installera kameror vid Fittja torg med omnejd för att öka tryggheten.
  • Kungsvåningen ska bygga bostäder i anslutning till torget med start år 2022. När projektet är klart blir det300 bostäder vid torget. Målet är att göra centrala Fittja mer levande och förbättra den fysiska miljön. Det även att innebära fler kunder för affärer och företag i Fittja. Dessutom ska Kungsvåningen även utveckla centrum i höst. Då får centrumbyggnaden en ny fasad mot torget, skärmtaket tas bort och entrén byggs om.
  • Botkyrkabyggen satsar cirka 240 miljoner i Fittja under 2021. Det handlar till exempel om att rusta upp och utveckla gårdar på bland annat Värdshusvägen, parkområden, tvättstugor och renoveringar inomhus. Till detta kommer även avtal om idéburet offentligt partnerskap med Botkyrka kommun, The Good Talents som har sin lokal i Fittja och med Changers Hub.
  • Dagvattenparken i Fittja utvecklas just nu och beräknas bli färdigt 2022. På Fittja ängar och i Lottalund ska ekosystemen utvecklas för bättre skydd av natur och vatten. Dessutom ska platserna bli mer trevliga och tillgängliga för besökare.

Bakgrund om Fittja

• Konsthallen invigdes 2019 och biblioteket fick nya lokaler.
  • I samma fastighet byggdes även nya hyresrätter.
  • Parken Fittjahöjden invigdes maj förra året. Parken togs fram med medborgarna och har blivit en mötesplats där lokal borna bland annat firar studenten.

Botkyrka kommun

Politisk kommentar: Linnea Stevander, pol sek, 0701805688, linnea.stevander@botkyrka.se
Om projektet: Susanna Finndahl, planarkitekt, 0708329560, susanna.findahl@botkyrka.se

Botkyrka lokalpolis