Ett av Botkyrkabyggens hus på Albyvägen.

Nytt avtal om hyrorna i Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen och Hyresgästföreningen har förhandlat klart om hyresjusteringarna för 2024 och 2025. Den 1 januari 2024 höjs hyrorna med 4,8 procent.

Det nya hyresavtalet gäller i två år, 4,8 procents höjning år 2024 och 4,5 procents höjning år 2025. Botkyrkabyggen ser stora fördelar med att parterna skriver ett tvåårigt avtal. Det skapar en viktig framförhållning för hyresgästerna när det gäller kommande boendekostnader. För Botkyrkabyggen ger det en tydlighet i vilka intäkter bolaget har att förhålla sig till inför kommande satsningar.

- Vi har respekt för att en del hyresgäster fått en mer ansträngd ekonomi den senaste tiden och vi upplever även att Hyresgästföreningen beaktat den situation med ökade kostnader som vi som bolag har att hantera. Botkyrkabyggen har tagit ansvar, vi har gjort effektiviseringar för att få ned våra kostnader och det kommer vi att fortsätta att arbeta med. Med en hyresjustering på 4,8 procent år 2024 och 4,5 procent år 2025, så kan vi bibehålla en bra nivå på förvaltning och service till våra hyresgäster, säger Botkyrkabyggens ekonomichef Fredrik Vitrera Luiga.

Att ett nytt avtal mellan Botkyrkabyggen och Hyresgästföreningen slutits före nyår, underlättar både för hyresgästernas planering för kommande boendekostnader och för bolagets planering.

- Det har funnits en tydlig vilja hos båda parter att ta ansvar i den tuffa situation som råder idag för både privatpersoner och bostadsbolag. Jag uppskattar den goda dialog som Hyresgästföreningen och Botkyrkabyggen haft under förhandlingarna, säger Fredrik Vitrera Luiga.

4,8 procents hyreshöjning år 2024 motsvarar cirka 338 kronor mer per månad för en genomsnittlig lägenhet på 71 kvadratmeter.

De 151 lägenheter som byggts från år 2016 har i förhandlingarna hanterats i en särskild ordning.

Förhandlingarna har grundats på den systematiska hyressättning som finns sedan tidigare för Botkyrkabyggens bestånd och på den överenskommelse som fattats på nationell nivå mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna.

Bilder som bifogas:

Ett av Botkyrkabyggens hus på Albyvägen

Fredrik Vitrera Luiga, ekonomichef på Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 800 lägenheter i Botkyrka.