Seher arbetar på konstverket under en målarverkstad på Mångkulturellt Centrum i Fittja.

Pressinbjudan: Familjernas berättelser blir konst i Fittja

Fittjas barn, mammor, systrar och seniorer har alla skapat konstverk som har prytt konstkuben i Fittja. Nu är det dags för nästa grupp att skapa konst i Fittja: familjerna.

- Vi lyfter fram barnens rätt till familj och familjens betydelse just ur Fittjabornas perspektiv, säger Saadia Hussain, konstnärlig ledare för projektet.

På FN-dagen den 24 oktober invigs nästa konstverk som ska pryda konstkuben i Fittja, familjernas konst. Konstkuben är konstprojektet i Fittja vars syfte är att synliggöra grupper som annars inte får särskilt stort utrymme i samhället. Detta har tidigare gjort det möjligt för ungdomar, mammor, systrar och seniorer i Fittja att illustrera sina berättelser på kuben. Det femte konstverket skapas av Fittjas barn och deras föräldrar. Syftet är att förmedla berättelser om Fittjas familjer av olika härkomst och bakgrund. Familjernas historier synliggörs och tar plats på Konstkuben i Fittja.

- Idag vill fler Fittjabor medverka i att förändra bilden av sin hemort. Familjerna skapar konstverket tillsammans. Det är ett väldigt konkret sätt att arbeta med social hållbarhet, områdesutveckling och närdemokrati. Fittjaborna skapar bilden av Fittja, säger Chris Österlund, vd på Botkyrkabyggen.

Konstverket har skapats i öppna målarverkstäder med familjer från Fittja under hösten.

- Konsten är en förenande kraft. Bilden av Fittja och orten nyanseras därmed och blir mer mångfaldig. Familjerna synliggör likheter, olikheter, kärlek, kamp och glädje, säger Saadia Hussain.

Välkommen på invigning!

Invigning av familjernas konst på Konstkuben sker på FN-dagen, tisdagen den 24 oktober kl. 16.00-18.00.

Adress: Regnbågsparken, Värdshusvägen 10 i Fittja

På plats finns föräldrar och barn från Fittja som skapat konstverket, konstpedagogen Saadia Hussain och övriga medskapare.

Invigningen sker i samarbete mellan Botkyrkabyggen, Studiefrämjandet FittjaPulsen och Botkyrkabyggens barngrupp Tigrarna.

Ingen anmälan krävs till invigningen. Det går också bra att komma förbi och titta på konstverket i efterhand, se adress ovan.

Fakta

Familjernas konst är fortsättningen på Systrarnas konst, Ungdomarnas konst, Mammornas konst och Seniorernas konst, på Konstkuben i Fittja. Konstverken målas på träskivor och byts ut vartefter nya konstverk skapas. Botkyrkabyggen sponsrar Konstkuben, som ligger i Regnbågsparken i Fittja. Konstkuben ingår i arbetet med social hållbarhet i Botkyrkabyggens områden.

Bilder som bifogas:

Miran är ett av barnen i Fittja som varit med och skapat familjernas konst.

Seher och konstpedagogen Saadia Hussain arbetar tillsammans med konstverket som snart sätts upp på Konstkuben i Fittja.

Foto samtliga bilder: Botkyrkabyggen

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 800 lägenheter i Botkyrka.