Påminnelse pressinbjudan: Invigning av Seniorernas konst och ny mötesplats i Fittja

Torsdag 6 juni invigs det nya verket på Konstkuben i Fittja: Seniorernas konst. I samband med det invigs även Botkyrkabyggens nya lokal i närheten av Konstkuben.

Nationaldagen ger oss tillfälle att fira ett Sverige för alla – och att fira konst för alla. Därför bjuder det allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen in till två invigningar i Fittja den 6 juni.

Kl 13: Botkyrkabyggens nya lokal i Fittja invigs. Med generösa öppettider och plats för flera aktörer och organisationer ökar bostadsbolaget möjligheterna för delaktighet, dialog och möten i Fittja.
Plats: Värdshusvägen 10, Fittja.

Kl 14-16: Konstkubens nya målning Seniorernas konst invigs. Vi hyllar äldres visdom och erfarenhet när det offentliga rummet öppnas för tio skapande seniorer bosatta i Fittja.
Plats: Fd sopsugen på parkeringen, Värdshusvägen i Fittja.

Lokalen och Seniorernas konst invigs av Chris Österlund, vd för Botkyrkabyggen. På plats vid Konstkuben finns även några av de som skapat konstverket samt Saadia Hussain, projektets konstnärliga ledare. Det bjuds även på underhållning och lättare tilltugg.

Konstkuben är initierad av Botkyrkabyggen som sponsrar Seniorernas konst, vilket är ett samarbete med Mångkulturellt Centrum och Konsthallen. Seniorernas konst har arbetat med tre uttryck: Ljud, fotograferade personporträtt och en målning. Arbetet har varit möjligt tack vara ett dreamteam på fyra unga kvinnor som hjälpt de äldre i skapandeprocessen.

- En tydlig gemensam nämnare i konstverket är kärleken till barnbarnen och betydelsen av att lämna spår efter sig. Det har varit en fantastisk process med många samtal, säger Saadia Hussain.

Botkyrkabyggens stöd till Konstkuben samt den nya lokalen på Värdshusvägen 10 är en del i det allmännyttiga bostadsbolagets arbete för att stärka civilsamhället. Det handlar om att öka den sociala hållbarheten i Fittja, bland annat kopplat till FN:s mål 11 Hållbara städer och samhällen samt mål 17 Genomförande och globalt partnerskap.

- Botkyrkabyggens nya lokal, Konstkuben och den park som vi ska skapa däremellan, ger Fittjaborna en ny nod för gemenskap. Ensam är inte stark och ju mer vi möts och utbyter erfarenheter, desto robustare blir samhället, säger Chris Österlund.

Foto på Elsa Miriam Quiñones de Vega, en av skaparna av Seniorernas konst

• Saadia Hussain, konstnärlig ledare för Seniorernas konst: 073-364 45 98, saadia@saadia.se
  • Charlotta Lundström, pressansvarig Botkyrkabyggen: 070-162 94 43, charlotta.lundstrom@botkyrkabyggen.se