Tova var nöjd med dagen och provade på olika lekar.

Regnbågsparkens dag – för barnen, av barnen!

Lekar och loppis, mat och minibilar. Det var några av aktiviteterna på Regnbågsparkens dag i Fittja den 16 juni. Varför det blev en succé? Allt arrangerades av barngruppen Tigrarna!

"Vi vill ha en dag där vi får bestämma och göra någonting fint och roligt för Fittja" Den tydliga uppmaningen från barngruppen Tigrarna tog bostadsbolaget Botkyrkabyggen fasta på. Resultatet blev Regnbågsparkens dag som på fredagen den 16 juni spred glädje i Fittja bland stora och små.

– Tigrarna har tagit ansvar för vilka aktiviteter som ska finnas, att besökare får möjlighet att äta något och barnen har lärt sig vad en budget är och hur man håller den. De har gjort ett jättebra jobb och jag är väldigt stolt över deras arbete, säger Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen.

Regnbågsparkens dag är en manifestation för barns inflytande över områden där de växer upp, ett bevis på att det går att påverka en plats och mötas i en god gemenskap. Arbetet med barnen och att erbjuda gratis aktiviteter är en del av Botkyrkabyggens arbete för ökad social hållbarhet.

Exempel på aktiviteter på Regnbågsparkens dag:

• Prova på mat från Fittja Föreningsrådet
  • Måla fågelholkar
  • Fynda på loppis
  • Ansiktsmålning
  • Tipspromenad
  • Måla tillsammans med MKC
  • Lekar med Korpen
  • Hoppborg och minibilar

Fakta om Tigrarna:

• Barngruppen Tigrarna i Fittja startades 2022. Bostadsbolaget Botkyrkabyggen tog då arbetet med boinflytande och Barnkonventionen till ytterligare en nivå.
  • Tigrarna består av 18 barn i åldrarna 8 till 16 år. De samlas varje månad för att planera olika aktiviteter som är roliga och skapar bättre förutsättningar för alla barn som bor och vistas i Fittja. Gruppen arbetar utifrån ett årshjul där aktiviteterna är kopplade till mål i FN:s Agenda 2030. De lär sig också om Barnkonventionen och barns rättigheter och möjligheter.
  • Tigrarnas arbete har till exempel lett till att belysning förbättrats, uteplatser har blivit mysigare och lekplatser roligare.
  • Tigrarna står för styrka, vilja och skönhet.
  • Botkyrkabyggen arbetar för att fler barngrupper ska startas på fler platser i Botkyrka.

• Tova var nöjd med dagen och provade på olika lekar.
  • Siam, medlem i barngruppen Tigrarna, var på plats för att dela ut korv och saft till besökarna.
  • Alvaro Fuentes, bosocial strateg på Botkyrkabyggen
  • Botkyrka ungdomsfullmäktige bjöd på pop corn och ansiktsmålning
  • Både små barn och lite större passade på att måla i parken tillsammans med MKC, Mångkulturells centrum.

Alla bilder: Foto Botkyrkabyggen. Namngivna barn har godkänt bildmedgivande från målsman.

Charlotta Lundström, pressansvarig på Botkyrkabyggen: 070-162 94 43