​Pantpengar till Musikhjälpen!

Ikväll avgörs finalen i Musikgibbet 2017. Åtta lag med professionella gamers och artister, men också med de lyckliga pantare som knep varsin plats i finallagen, ska göra upp om vem som slutligen får överlämna den insamlade summan till Musikhjälpen. E-sportens insamling gav fantastiska 258 653 kronor som oavkortat går till Musikhjälpen med årets tema - Barn är inte till salu.

I lagen hittar vi artister som Tjuvjakt, Dead By April, Kamferdrops och Dolly Style. Här finns även namnkunniga gamers och streamers som Yacine "YZN" Laghmari och Tobias "Tejbz" Öjerfalk. Lagen möts i ett gruppspel, därefter ett slutspel och slutligen gör de två bästa lagen upp i en final. Vinnarlaget får då möjlighet att skänka hela den insamlade pantsumman till Musikhjälpen.

Musikgibbet den 14 december äger rum på Inferno Online, och livestreamas via Twitch.

– Vi har under många år jobbat tillsammans med esport för att nå ut till gamers och framförallt unga. Att årets upplägg – med esport, musik och pant – gav hela 258 653 kronor till Musikhjälpens viktiga uppdrag är vi stolta över, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera vid Returpack.

Satsningen är resultatet av ett samarbete mellan Pantamera, Universal Music & Brands och Inferno Online och har starkt stöd av varumärken som Spotify, Sverok och STHLM-esport. Projektet lanserades i juni då den första deltävlingen hölls. Efter det följde en sex månader lång pantinsamlingsperiod fram till slutfinalen i dag.

Totalt 350 000 kronor till Musikhjälpen

Utöver pantpengarna som samlats in genom samarbetet med e-sporten skänker Pantamera ytterligare 91 347 pantade kronor. Totalt ger det 350 000 kronor till Musikhälpen. Pantamera har även i samråd med Gimonäs ÅVC i Umeå gett möjlighet till alla användare av Pantamera Express att skänka sina pantpengar till Musikhjälpen mellan den 11 och 17 december.