Svenska datorspelsproffs pantar mera

Nu sluter flera svenska datorspelsproffs upp och gör en insats för ökad pantning av burkar och flaskor. Det är den klassiska reklamlåten ”Pantamera” som återvinns på nytt. I musikvideon kan man se e-sportprofiler som HeatoN, GeT RiGhT, Fazz och SjoW spela och sjunga på en bar i sann Havanna-anda.

Datortävlingar eller e-sport som det kallas bland de invigda, har blivit allt populärare bland svenska ungdomar, även som publiksport. När en e-sportturnering anordnades i Stockholm nyligen sålde publikbiljetterna slut på bara några timmar.

– Det här är en av många insatser vi på Returpack gör för att uppmuntra unga att panta mera. E-sportare är dessutom en grupp som konsumerar mycket dryck på burk. Nu hoppas vi att många kommer att lyssna till sina e-sportprofiler och panta mera, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Flera av e-sportprofilerna som medverkar i Pantamera-videon spelar datorspel på heltid och har turnerat runt jorden för att delta i tävlingar. Många av dem har blivit världsmästare mer än en gång.

Bäst i världen

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Men Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet, har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas. Under det senaste året har man gjort en rejäl kraftsamling, bland annat genom att höja pantbeloppet på burken från 50 öre till en krona.

– Vi har även jobbat med att öka tillgängligheten för ”on-the-go” konsumenter genom att tillsammans med ett 30-tal kommuner hänga upp pantbehållare på allmänna platser. Redan nu märker vi att våra extra insatser har givit resultat, säger Katarina Lundell.

Filmen går att se här:

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Medverkande e-sportprofiler i filmen:
Emil ”HeatoN Christensen, fd Counter-Strike proffs
Christer ”fisker” Eriksson, fd Counter-Strike proffs
Abdisamad ”SpawN” Mohamed, Counter-Strike proffs
Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund, Counter-Strike proffs
Björn ”Threat” Pers, Counter-Strike proffs
Jeffrey ”Sjow” Brusi, Starcraft II proffs
Pär ”Fazz” Söderman, QuakeLive proffs

• datorspel
  • esport