The Ark återvinner musik – som ska få oss att panta ännu mera

Idag är det premiär för Pantameras nya reklamfilmskampanj på temat ”Att återvinna är en hit”. Kampanjen bygger på att svenska artister återvinner en Pantamera-låt. Först ut bland artisterna är the Ark, som just nu är ute på sin avskedsturné.

– Vi är väldigt restriktiva när det gäller att medverka i reklamsammanhang, men i det här fallet handlar det ju inte om någonting kommersiellt. Istället bidrar vi till någonting som är bra. Dessutom gillar vi idén med att återvinna musik, säger Ola Salo.

Årets sommarplåga?
Kampanjen går ut på att göra en gammal låt till en ny låt, precis som gamla burkar och flaskor blir till nya. På så sätt tar man återvinningen ytterligare ett steg.

– The Ark hjälper oss att lyfta betydelsen av att panta genom att återvinna vår gamla reklamlåt Pantamera, som vi själva har återvunnit från originalet Guantanamera. The Arks tolkning är helt nyskapande och så bra att jag tror den har potential att bli årets sommarplåga, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack.

Alla som vill kan delta
The Ark är det första bandet i kampanjen. Vem som blir nästa artist vill Returpack inte avslöja men under senhösten kommer stafettpinnen att gå vidare. Parallellt med reklamfilmerna bjuds även allmänheten in att delta i kampanjen via webben.

– Alla som vill kan återvinna pantamera-låten och ladda upp sin egen version på vår webbplats, där man också kan tävla med sitt bidrag, säger Katarina Lundell.

Pantrekord
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Förra året pantade vi i genomsnitt 146 burkar och flaskor per person, jämfört med 144 året innan. Men Returpack har som vision att alla burkar och flaskor som säljs också ska pantas.

– Vid sidan av våra kommunikationskampanjer har vi gjort många insatser för att öka pantningen, bland annat höjde vi pantbeloppet på burken förra året. Vi har också jobbat med att öka tillgängligheten för dem som konsumerar sin dryck utomhus. Nu hoppas vi förstås att The Ark ska inspirera ännu fler att panta ännu mer, avslutar Katarina.

Katarina Lundell, Marknadschef Returpack

Besök gärna den nya kampanjsidan: http://hit.pantamera.nu
Information om Returpack och fler bilder finns på:

• en gammal låt blir en ny
  • remake
  • reklamkampanj
  • musikvideo
  • att återvinna är en hit
  • the ark
  • tävling

Returpack ansvarar för pantsystemet av burkar och återvinningsbara plastflaskor i Sverige – ett system i världsklass. Företaget informerar om pantsystemet, administrerar ekonomin och samordnar återtagningen av pantförpackningar. Huvudkontoret, liksom fabriken där burkar och flaskor samlas, ligger i Norrköping. Retupack ägs till 50 procent av Sveriges Bryggerier AB, till 25 procent av Sveriges Dagligvaruhandel och till 25 procent av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu