ABAX vidtar försiktighetsåtgärder mot Corona med ny arbetstaktik

Fallen av Coronavirus ökar fortfarande och ABAX vidtar nu åtgärder. Som ett internationellt företag med flera kontor i Europa kommer teknikföretaget att göra beredskapsaktiviteter. ABAX kommer att begränsa interna resor såväl som att ha en övning med alla 300 anställda som arbetar hemifrån i en gemensam nedstängning.

ABAX övervakar utvecklingen av COVID-19-viruset och har valt att vara på den säkra sidan med två steg för att säkra sina anställda och deras omgivningar, där det ena steget verklig är utmaning. Atle Karlsen är CPO på ABAX och ansvarig för de nya åtgärderna.

Reserestriktioner

Karlsen informerar om att den interna resan mellan marknaderna: Storbritannien, Polen, Nederländerna, Finland Danmark, Sverige och naturligtvis Norge kommer att stoppa omedelbart.

- Vi inför ett reseförbud för resor som inte är "affärskritiska" med en omedelbar verkan.

Karlsen förklarar att förbudet även omfattar förbokade resor som måste skjutas upp eller avbrytas. Bolagsstämmor utanför kontoret avråds också av företaget.

Övning med alla 300 som arbetar hemifrån

Den 11 mars kommer ABAX att stänga alla kontorsanläggningar samtidigt som de får full arbetskraft. Detta är första gången alla 300 anställda, från sex olika kontor i Europa, stannar hemma för att arbeta en hel dag under ordinarie arbetstid.

- Vi kommer att vara väl förberedda så att det inte kommer att påverka produktiviteten eller våra kunder negativt och vi möter kunder och partners som planerat. Denna händelse kommer att ge indikationer på hur väl förberedda vi är för utbrott och andra incidenter.

Karlsen klargör att det inte finns några indikationer på att ABAX eller några anställda är mer eller mindre utsatta än andra medborgare. Dessa åtgärder vidtas för att vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder och vara väl förberedda främst, avslutar han.

• abax
  • arbetslösning