Fyrhjulning med ABAX GPS-spårning.

Fyrhjuling stals från lantbruk – återfanns med GPS-tracker

Stora Ekeby Säteri ligger mellan Västerås och Eskilstuna och leverar ekologiskt kött, honung och andra fina råvaror. Fredrik Esseen driver säteriet tillsammans med sin fru Susanne och berättar att verksamheten har flera maskiner och transporter på gården för att få arbetet att gå runt.

Alla maskiner och transporter är utrustade med ABAX

Det var en vanlig arbetsdag när Fredriks telefon pep till med en varning om att hans fyrhjuling försvann utanför ägorna.

- Alla våra maskiner och transporter är utrustade med ABAX för att ge oss full kontroll över deras position och användning, säger Fredrik.

Systemet gör det möjligt för Fredrik att skapa ett geofence-område, ett digitalt staket, för säteriet och säkra ägodelarna med varningar när de förflyttas utanför lantbrukets gränser.

- När maskiner och transporter lämnar området får jag en varning i telefonen, säger Fredrik.

Fyrhjulingen lokaliserades i systemet och polisen larmades

- När jag upptäckte att fyrhjulingen var borta loggade jag in i ABAX system och såg direkt var den befann sig. Eftersom den var utanför våra ägor förstod jag att den blivit stulen och då ringde jag polisen.

Polisen agerade snabbt och åkte efter fyrhjulingen som hade körts till en annan gård. Fyrhjulingen är nu beslagtagen av polisen och Fredrik kan hämta ut den inom kort.

- Jag är glad över att den är återfunnen och att vi investerade i utrustningskontroll innan stölden skedde, avslutar Fredrik.

Om ABAX

ABAX mission är ”Solutions provider for the connected workspace”. ABAX Group en av de största aktörerna inom telematik och IoT (Internet of Things) på den Europeiska marknaden. Med smarta lösningar kopplar ABAX samman din arbetsplats. ABAX tjänster ökar produktiviteten för företag, sänker kostnader, ger översikt och ökar prestationen för chefer och medarbetare.

Alla som arbetar på ABAX ska ha det kul på jobbet, samtidigt som de får utveckla sig professionelt och bli bättre dag för dag. Vi menar att nöjda medarbetare ger bättre service och skapar en bättre upplevelse för våra kunder. Därför gör vi vårt yttersta för att skapa trivsel för våra medarbetare – både på jobbet och utanför arbetsplatsen.

ABAX Group har 300 anställda fördelat på sju länder och har huvudkontoret i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se