Unga Reumatiker uppmärksammar osynliga funktionsnedsättningar

Nyhet   •   Okt 10, 2017 08:55 CEST

Vi behöver prata om något som inte syns. Reumatiska sjukdomar bland barn, ungdomar och unga vuxna. Unga Reumatiker har därför startat kampanjen #synsintefinnsinte tillsammans med AbbVie för att uppmärksamma både kollektivtrafiksbolag och medresenärer på att det inte alltid syns utanpå vem som behöver sitta på bussen.

– Vissa dagar behöver vi unga reumatiker sitta ner i kollektivtrafiken, även om det inte alltid syns på oss. Men vi ska inte behöva kämpa mot både smärta och andra människors oförståelse, säger Madeleine Beermann, ordförande i Unga Reumatiker.

Ofta möts unga reumatiker av fördomar som ”är det inte bara äldre människor som har reumatisk sjukdom?” eller ”du som är så glad och gör så mycket, du kan väl inte ha ont?”. Med kampanjen #synsintefinnsinte vill Unga Reumatiker lyfta gruppen unga som en del av de en miljon svenskar som lever med reumatisk sjukdom. I genomsnitt drabbas en ung person dagligen av reumatisk sjukdom och många möts av både fördomar och oförståelse.

Syftet med kampanjen är att medresenärer ska förstå och respektera att det inte krävs yttre attribut för att vara i behov av att sitta i kollektivtrafiken, samt att kollektivtrafikbolagen ska inkludera osynliga funktionsnedsättningar till de prioriterade sittplatserna. Det har tagits fram en ny symbol för att komplettera dekalerna vid de prioriterade sittplatserna och denna har spridits till samtliga kollektivtrafikbolag i landet.

Det är viktigt att prata om osynliga sjukdomar för att öka acceptansen och förståelsen.
– Vi vet att vår sjukdom inte behöver vara något som bromsar oss. Det går att anpassa sig och leva sitt liv fullt ut och uppfylla sina drömmar. Men ibland krävs det lite extra förståelse, säger Madeleine Beermann.

Kampanjen pågår mellan den 9 och 15 oktober. Den 12 oktober är det Internationella Reumatikerdagen och då kommer representanter från Unga Reumatiker vara på Odenplan i Stockholm för att informera om kampanjen och samla in pengar till Unga Reumatikerfonden.

Vill du veta mer?
www.synsintefinnsinte.se kan man testa vem man tror behöver sitta på bussen. På Unga Reumatikers hemsida kan man även läsa mer om den nya symbolen som tagits fram för att utöka de prioriterade sittplatserna i kollektivtrafiken.

Följ Unga Reumatiker och #synsintefinnsinte på sociala medier för att läsa mer om kampanjen och höra medlemmars egna berättelser.
www.facebook.com/UngaReumatiker
Instagram @ungareumatiker
Twitter @Ureumatiker
www.synsintefinnsinte.se
www.ungareumatiker.org

Kontaktperson:
Madeleine Beerman, ordförande Unga Reumatiker
tel: 073-038 42 04, e-post: madeleine.beermann@ungareumatiker.org

Om Unga Reumatiker
Unga Reumatiker är en ideell organisation som arbetar för barn, ungdomar och unga vuxna med reumatisk sjukdom. Det gör vi genom att skapa mötesplatser, sprida information och kunskap, driva opinion och lyfta våra perspektiv i vården, och verka för ökade forskningsinsatser. Vår vision är att alla unga reumatiker ska känna livsglädje och kunna uppfylla sina drömmar. www.ungareumatiker.org

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2017 utsågs vi, för tredje året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser. För mer information besök www.abbvie.se eller följ oss på Twitter @abbvie_se.