Världsparkinsondagen 2018 – vikten av att uppmärksamma både synliga och osynliga symtom

Nyhet   •   Apr 11, 2018 08:00 CEST

Idag, 11 april, är det Världsparkinsondagen. AbbVie stödjer kampanjen #UniteForParkinsons och uppmärksammar alla människor som påverkas av Parkinsons sjukdom, en nervsjukdom som påverkar rörelseförmågan, men också ger symtom som inte syns t ex försämring av luktsinne, tal, humör, tarmmotorik. Närmare 20 000 svenskar lever idag med diagnosen Parkinsons sjukdom.

Parkinsons sjukdom innebär att cellerna som tillverkar ämnet dopamin förstörs, vilket successivt leder till att rörelseförmågan försämras. Sjukdomen utvecklas ofta långsamt och symtomen varierar från person till person. De fyra huvudsymtomen skakningar, muskelstelhet, förlångsammade rörelser och balansstörning associerar de flesta av oss med sjukdomen. Men symtomen som inte syns är många gånger mycket besvärligare för patienterna och deras närstående. Några ytterligare exempel på sådana osynliga symtom kan vara depression och oro, sömnproblem, minnesstörningar, nedsatt sexuell förmåga, domningar och pirrningar i benen, smärta med mera. För att minska bördan för både patienter och närstående är det därför viktigt att rätt patient får rätt behandling i rätt tid.

”Allting är ju enkelt när man kan det. Men att knäppa en knapp kan vara så besvärligt och så eländigt och så frustrerande när du inte kan” säger Lena i filmen Men det är mitt liv!

AbbVie har som mål att förbättra livet för människor som påverkas av Parkinsons sjukdom, såväl patienter som närstående. Det gör vi genom att tillhandahålla läkemedelsbehandling och forska för att hitta nya banbrytande behandlingar samt att i nära samarbete med vården och patientföreningar skapa innovativa e-hälsolösningar exempelvis ParkinsonHome och Konsultativ Neurologi så att patienterna enklare och snabbare kan få tillgång till den behandling de behöver.

AbbVie – i Sverige och runt om i världen – stödjer den globala kampanjen #UniteForParkinsons, som genomförs i samband med Världsparkinsondagen.

Länk till filmen på YouTube ”Men det är mitt liv!”

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att hitta lösningar på svåra sjukdomar. I nära samarbete med flera aktörer i samhället driver vi hållbara vårdlösningar, med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Våra fokusområden är immunologi, neurologi, onkologi och virologi. Vi vill även bidra till det samhälle vi lever i och samarbetar därför i flera initiativ kring socialt ansvar.Vi är representerade i 170 länder och har cirka 29 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 140 medarbetare och huvudkontor i Solna. 2017 utsågs vi, för tredje året i rad, till en av Sveriges bästa arbetsplatser. För mer information besök www.abbvie.seeller följ oss på Twitter @abbvie_se.