ABK bygger om lokaler till 15 unika bostäder mitt i Kristianstad

ABK bygger om lokaler till 15 unika bostäder mitt i Kristianstad

ABK bygger 15 nya attraktiva och helt unika bostäder i centrala Kristianstad mitt emot det populära kulturkvarteret. Den 19 maj till 9 juni är lägenheterna sökbara på ABK:s hemsida.

De finns i kvarteret Hunden 6, på Föreningsgatan 5 på Östermalm. Det är bara tvärs över gatan från bibliotek, konserthus och kafé och dessutom bara ett kvarter från den prisade stadskärnans shoppinggator.

– Det känns fantastiskt bra för ABK att kunna erbjuda ett så nytt och fräscht boende praktiskt taget mitt i centrum, säger ABK:s vd Henrik Strand.

De 15 bostäderna är alla olika i sin utformning beroende på att det är tidigare kontorslokaler som har byggts om till bostäder. Därför har nya, spännande och fullständigt unika planlösningar skapats för varje lägenhet.

Bland annat har flera lägenheter halvrunda rum, då tidigare trapphus nu integrerats i lägenheterna. En av lägenheterna har två större rum som klassas som förråd då de endast har 180 cm i takhöjd, men som skulle kunna användas som extrarum om man inte tycker att det är något problem med lägre takhöjd.

Det är en trerummare, tolv tvåor och två ettor, som projekterats. Trean är på 79 kvadratmeter och den minsta ettan är på 32 kvadratmeter.

Läs mer om Hunden 6

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med runt 8 900 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom 300 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden samt Kristianstads arena.