Trollkarlen Douglas Nordenbelt och en del av de andra artisterna som uppträder på ABK:s gårdar i sommar.

68 gårdskonserter i AB Kristianstadsbyggens bostadsområden i sommar - med start idag

Under sommaren med start idag den 8 juni kommer AB Kristianstadsbyggen (ABK) att bjuda på gårdsmusik på 68 platser runt om i kommunen, där åskådarna kan delta från öppna fönster, balkonger eller nere på gården på säkert avstånd. Ett flertal skickliga artister kommer att uppträda och det kommer även att bjudas på trolleri av den välkända trollkarlen Douglas Nordenbelt som planerar att bjuda på omöjlig magi mitt framför ögonen på hyresgästerna.

– Även fast restriktionerna har börjat lätta så ser vi fortfarande ett behov av förse våra hyresgäster med det lilla extra i denna speciella tid, säger ABK:s vd Henrik Strand.

ABK arrangerade även gårdskonserter för hyresgästerna under 2020, något som blev en stor succé. Därför skall det göras en stor satsning på gårdsmusiken även i år och likt som i fjol har fokus i valet av spelplatser varit seniorbostäder, trygghetsbostäder, äldreboenden och andra fastigheter med många äldre hyresgäster. Men självklart också platser där så många som möjligt kommer att kunna njuta av musiken från sina lägenheter.

Den amerikanske musikern Russ Reitter, The American Troubadour, inleder med första spelningen, som hålls den 8 juni klockan 13.30 vid lekplatsen på Almvägens innergård strax utanför Kristianstad centrum. Russ uppträder även lite senare under dagen på gården på Lyckans Höjd med start 15.00. Russ är inte bara musiker utan arbetar även som fastighetsskötare hos ABK.

Förutom Russ och Douglas Nordenbelt uppträder också bland annat artister som Åhus blåsorkester, Anders Larsson med “Elvis, Tommy Steele och jag”, Operett sing along, Duo SisuPlatense, och Anders Anton med “Visor vi minns”.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar ca 9 300 hyresbostäder och 240 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden och Kristianstads arena. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.