Tack vare Leif Mårtensson har ABK nu kunnat återföra Wendisten till sin rätta plats.

​AB Kristianstadsbyggen ersätter stulen bronsskulptur - med okänd kopia

I november 2019 stals bronsskulpturen Wendisten av Axel Olsson från sin plats i centrala Kristianstad. Sedan dess har nischen i fasaden gapat tom – tills nu. Idag monterade ABK en exakt likadan skulptur av Axel Olsson på platsen.

Vad fick konstnären att göra en exakt kopia - för mer än 25 år sedan? Varför har skulpturen rest 150 mil – två gånger? Och vem var egentligen mannen som skulpturen föreställer?

Allt började i början av 90-talet. ABK:s dåvarande vd Tore Nyquist beställde en skulptur av den lokale konstnären Axel Olsson, med syftet att påminna om den gamla garnionsstaden och Kungliga Wendes artilleriregementes berömda ridande division. Mannen som genom ett gammalt fotografi fick ”stå modell” för skulpturen var Tore Nyquists morfar som var styckjunkare vid Wendes Artilleriregemente.

Skulpturen invigdes 1992 och placerades till mångas glädje i en fasadnisch vid korsningen Västra Storgatan/Tivoligatan mitt i Kristianstad.

Leif Mårtensson, chef på Artillerimuséet i Kristianstad, blev så fascinerad av skulpturen att han lyckades övertala Axel Olsson att göra en kopia. Kravet från Tore Nyquist var dock att den andre Wendisten inte fick stå i närheten av originalet. Skulpturen placerades då på A3 Wendes Artilleriregemente som precis flyttat till Hässleholm. Då regementet lades ner år 2000 transporterades den vidare till det enda kvarvarande artilleriregementet i landet, A9 – i Boden. Och där har den stått tills nu.

I november 2019 senare tar de båda Wendisternas historia en helt ny vändning, då den första Wendisten stjäls från sin plats i centrala Kristianstad.

— Vi var såklart bestörta att den hade blivit stulen, säger ABK:s vd Henrik Strand.

Fredrik Holmqvist, områdeschef på ABK, började efter ett tag undersöka om det fanns möjlighet att återskapa konstverket, och via kultur- och fritidsnämnden blev han tipsad om att kontakta Leif Mårtensson.

— Det var en himla tur att jag gjorde det!

Leif berättade att det fanns en till Wendist och gick med på att sälja skulpturen till ABK, till samma pris den köptes den för 1994, 60 000 kronor.

— Det känns mycket bättre att den får stå här på ursprungsplatsen, än att den står i Boden, säger Leif Mårtensson.

Henrik Strand håller med.

— Det känns extra roligt att vi har kunnat återföra verket till sin rätta plats.

— Inte många vet historien bakom platsen och utförandet, säger Leif Mårtensson. Många Wendister stod här och väntade på sina flickvänner. I andra änden av korsningen låg vid den tiden ett fincafé, ett lämpligt ställe att bjuda ut någon på. Skulle damen i fråga inte dyka upp, så kunde man slinka runt hörnet där man istället kunde stärka sig med en pilsner. Även på det hörnet av huset har Axel Olsson en skulptur som uppmärksammar detta.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag. Vi förvaltar över 9 200 hyresbostäder och 250 butiker och kontor i Kristianstads kommun. Genom dotterbolag förvaltar vi dessutom kommunala äldre- och gruppboenden och Kristianstads arena. Med över 200 tillsvidareanställda är vi en av de största arbetsgivarna i Kristianstads kommun.