Så som passagen såg ut - och som det är tänkt att bli.

ABK skapar inbjudande upplevelse för alla sinnen av otrygg gångtunnel

Passagen mellan Östra Boulevarden och Östra Vallgatan mitt i Kristianstad har upplevts som otrygg och inte särskilt inbjudande. Så när ABK:s kundcenter nu flyttat in precis intill tar ABK ett helhetsgrepp på den 34 meter långa gångtunneln. Man vill skapa en upplevelse utöver det vanliga - med bland annat "dubbelt så högt i tak".

– Den upplevda tryggheten för boende och besökare har varit viktig när vi tagit fram gestaltningen, säger ABK:s vd Henrik Strand. Vi vill skapa en attraktiv passage som är inbjudande att gå genom, utan att inbjuda till att vistas där.

Det är idag en smal tunnel med ganska lågt i tak och de fysiska måtten går inte att göra så mycket åt. Men genom okrossbara speglar i tak samt uppe och nere vid väggarna skapas en illusion om ett utrymme med dubbelt så högt i tak och även bredare än i verkligheten. Infällt i det speglande taket sätts halvsfäriska belysningsarmaturer som är tänkta att upplevas som svävande och i golvet monteras LED-slingor.

Gestaltningen är framtagen av Helena Nyholm och Lydia Koedoot på Sesam Arkitektkontor AB. Målet har varit att skapa en plats som är attraktiv att besöka och gå genom, samtidigt som den inte ska bjuda in till att uppehålla sig där en längre stund. Därför målas väggarna med ett starkt, färgglatt och intensivt mönster. Det kommer också att monteras högtalare för att spela en återkommande musikslinga.

- Går man genom passagen ska musiken bidra till att man får en positiv upplevelse av platsen, säger Helena Nyholm. Men det är tänkt att vara svårare att stå där länge, då samma slinga spelas om och om igen.

På kvällar och nätter kommer passagen att hållas stängd och avgränsas då av utsmyckade smidesgrindar.

Utöver arbetet med själva passagen gör ABK också om det intilliggande entrépartiet ut mot boulevarden. Fasad och entréport flyttas ut i liv med resten av fasaden för att minska risken för att obehöriga uppehåller sig utanför porten, och de överliggande regnskydden byggs ihop för ett enhetligt intryck.

EFTER

FÖRE