Thomas Di Leva - en självklarhet i allas våra hjärtan

Folkkär artist huvudakt på ABK:s Kulturdag

Artisten som med 22 album och hundratals TV-framträdanden har blivit en självklarhet i allas hjärtan och är nu det stora affischnamnet på ABK:s Kulturdag. En unik mix av etablerade artister och lokala förmågor presenteras av ABK:s Kulturdag och den folkkära artisten gör att ABK tror att det kommer locka ny publik som ännu inte besökt på festivalen.

Folkdans, hiphop, jazz, popmusik, världsmusik men också mattält, hoppborgar, hästar, utställare, besökare med flera gör att ABK:s Kulturdag är unikt. - Festivalen är väldigt uppskattad både av de boende och besökarna utifrån och skapar stor gemenskap, säger ABK:s vd Henrik Strand.

Artisten Thomas Di Leva har med låtar som ”Vem ska jag tro på?” och ”Vi har bara varandra” blivit en självklarhet i allas våra hjärtan. Han är ständigt i rörelse och just nu aktuell med showen och hyllningen till David Bowie. Det är med stor glädje och förväntan vi presenterar Thomas Di Levas hänförande sång och legendariska artisteri på scenen i Gamlegårdsparken.

”Det häftiga är kontrasterna, och mixen mellan de olika scenframträdandena”, säger Helena Lundahl, kommunikatör på AB Kristianstadsbyggen

Jazzmusikern och buktalaren Caroline Wennergren roar unga som gamla med unika föreställningar med en blandning av musik, skratt och givetvis tar hon med sig Leroy Armstrong - buktalardockan upp på scen.

- Jag blir så glad när jag ser barn som lyssnar på musik som de kanske inte lyssnar på i vanliga fall. Jag hoppas det kan väcka ett nytt musikintresse, säger Marianne Koper ordförande för samarbetspartnern BlueBird. Det är sjätte året i rad som samarbetet mellan ABK, BlueBird och Kristianstad/Åhus Jazzfestival äger rum.

Mamma, Måd, Pidde P och många gratisaktiviteter

För barnfamiljer finns det mycket att göra. Ponnyridning, hoppborgar och ansiktsmålning. Även den populära barnartisten Mamma Måd kommer att uppträda med sång, musik, rörelser och härlig energi. Kristianstadsbon Pidde P slog igenom för svenska folket med sin låt ”Vi ska skicka våra grymma pappor till Moskva” och kommer uppträda med bland annat nya låten ”Kickar du så flippar jag”.

Mat från hela världen

Insprängt i programmet med musik och dans finns det stora mattältet - Världens Mat – där besökarna kan köpa smakportioner á 30 kronor med mat och bakelser från hela världen. De 30-tal boende och föreningar från Gamlegården lagar och säljer maten som de är mycket stolta över och de får en möjlighet att visa upp sin kultur och sin mat.

ABK:s Kulturdag

7 september, 11.00-18.00. Arrangeras av AB Kristianstadsbyggen (ABK) sedan 2003 i parken mitt på gröna Gamlegården, och lockar varje år flera tusen besökare från hela kommunen. Gratis inträde och aktiviteter för alla!

Festivalens huvuddelar

Stora scenen, med uppträdanden från lokala och nationella artister

Världens Mat – det stora mattältet där drygt 30 olika föreningar och privatpersoner säljer smakportioner á 30 kronor med mat och bakverk från hela världen.

Utställare – föreningar, företag och verksamheter visar upp sin verksamhet och ordnar aktiviteter

Barnaktiviteter – ABK bjuder alla barn och ungdomar på hoppborgar, ponnyridning, straffskytte fotboll/handboll.

Dessutom… tävling med fina priser, bouleturnering med mera, med mera....

Och allt är gratis!

Scenprogram: Släpps i augusti.

Mer information: www.abk.se

Thomas Di Leva

Caroline Wennergren

Pidde P

Mamma Måd

Årets konferencier: Mademoiselle Carousel aka Mathilda Alborn

Matilda Alborn utbildades till TV producent på Dramatiska Institutet. Men över sin långa karriär inom media har hon arbetat både framför och bakom kameran och även på radio. Idag ÄR Matilda Alborn Mademoiselle Carousel och hjälper sina kunder med bland annat event, intervjuer och annan mediaproduktion.

“I Dress Up...And Play Music That Makes You Smile With Your Heart.”— Mademoiselle Carousel