Vera och Lovisa kommer spela på tolv av platserna.

Kristianstadsbyggen bjuder ännu en gång hyresgäster på ett 60-tal gårdskonserter

Under våren anordnade AB Kristianstadsbyggen (ABK) gårdsmusik på 59 platser runt om i kommunen där åskådarna kunde delta från ett öppet fönster, balkongen eller nere på gården på säkert avstånd. Vårens gårdsmusik blev en sådan succé, så i augusti och september bjuder ABK på ytterligare drygt 60 konserter för hyresgästerna.

– Det var mycket uppskattat under våren, säger ABK:s vd Henrik Strand. Eftersom många hyresgäster även framöver behöver stanna hemma så vill vi fortsätta att sprida lite glädje i vardagen med musikunderhållning ute i bostadsområdena.

Först ut är Vera Kronbäck och Lovisa Linde, båda från Kristianstad. De ska bjuda på somriga favoritsånger i Arkelstorp, Österslöv, Gärds Köpinge, Tollarp, Fjälkinge, Yngsjö och Åhus i augusti månad.

I september blir det bland annat en musikalisk resa med Ann-Sofie Härstedt och Magnus Lindén. De bjuder på en bred repertoar med bland annat opera.

– Vi har fått så mycket positiv feedback från våra hyresgäster så det är kul att vi kan göra det igen. Framförallt för våra många äldre som tvingats vara hemma under en längre tid, säger Helena Lundahl, kommunikatör och projektledare för gårdsmusiken.

ABK:s spelande fastighetsskötare, musikern Russ Reitter, kommer också tillbaka. Det gör också välkända Åhus blåsorkester och riksspelmannen Laif Carr.

Alla är välkomna att ta del av musikunderhållningen men valet av spelplatser har varit bostäder med många äldre hyresgäster då det är framförallt de som tvingats vara hemma mycket. Men också platser där många har möjlighet att kunna njuta av musiken från sina lägenheter. Besökare från andra gårdar som vill närvara är självklart välkomna, så länge tillräckligt avstånd kan hållas.

Lista på spelplatser och datum presenteras på abk.se

Artister

Vera & Lovisa
Vera Kronbäck, sångerska och musikalfantast och Lovisa Linde, låtskrivare och musiker, båda från Kristianstad,är först ut i höstens spelningar och bjuder på somriga favoritsånger.
Tea for two med Ann-Sofie och Magnus
En musikalisk resa med godbitar från 1940-, 50- och 60-talen repertoar från film, scen och revy. Ann-Sofi Härstedt har en gedigen musikutbildning och har hon under många år arbetat med olika musiker i många olika instrumentkombinationer. Magnus Lindén är en flitigt anlitad pianist, kapellmästare och arrangör i en mängd olika musikaliska sammanhang.
Russ Reitter - The American Troubadour
Russ är inte bara en omtyckt ABK-kollega och fastighetsskötare utan också en härlig och positiv amerikansk trubadur som sjunger en fin blandning av hits på svenska och engelska. Så, sjung med!
Åhus blåsorkester
Åhus Blåsorkester har berikat kulturlivet i Åhus med omnejd i över 70 år och vill hålla den i området så anrika blåsmusiken levande och bjuda på lättsam underhållningsmusik.
Laif Carr
Riksspelman Laif Carr bjuder på trallvänlig musik och instrumenten varieras efter humör och behov: fiol, durspel, såg, munspel och mungiga. Visor, polkor, valser och skillingtryck – allt framfört med närvaro och schwung! Så, sjung med!