Megaloppis lockade många till Gamlegården

Megaloppis lockade många till Gamlegården

Lördagen den 30 september arrangerades för första gången Näsby megaloppis på Gamlegården i Kristianstad. 120 säljare med bord och bilar fyllde parken och besökarna strömmade till.

– Det är så otrolig kul med så stor uppslutning, både från säljare och besökare, säger Helena Lundahl som tillsammans med områdeschef Fredrik Andersson håller i projektet från ABK:s sida. Vi ville bygga vidare på den starka trenden med second hand och återbruk, kunna bidra till ett mer cirkulärt samhälle och samtidigt locka besökare utifrån som kan få se hur grönt och fint det är på Gamlegården.

Röda korsets second hand fanns på plats under dagen, återbruksbutiken vid parken hade extraöppet och storlekplatsen i parken fylldes av barnfamiljer mellan shoppingrundorna.

Näsby megaloppis är ett samarbete mellan ABK, Stadsutveckling Näsby på Kristianstads kommun, Hyresgästföreningen, Näsby villaförening och Renhållningen. Genom föreningen Youngstival fick 15 ungdomar extrajobb under megaloppisen, där de bland annat fick hjälpa till att hantera biltrafik och parkeringarna inne på området samt plocka skräp.

Sedan tidigare arrangerar Hyresgästföreningen bakluckeloppis på Gamlegårdens centrum, villaföreningen har gatuloppis och det finns två second handbutiker på området.

– Vi ville testa att slå ihop allt till en enda stor megaloppis och det visade sig vara ett lyckat koncept, säger Fredrik Andersson. Framför allt tack vare gott samarbete mellan oss arrangörer och ett stort engagemang från alla inblandade.

Megaloppisen ska nu utvärderas, men förhoppningen är att den ska kunna arrangeras fler gånger.