Kvarteret Träskon i Tollarp

Nu bygger ABK kvarteret Träskon centralt i Tollarp

Nu har ABK påbörjat bygget av 12 nya hyreslägenheter i Kvarteret Träskon, i centrala Tollarp. Under februari har de förberedande markarbetena påbörjats och man är nu framme vid grundläggningen. Uthyrning kommer att påbörjas under hösten 2022 och husen planeras vara klara för inflyttning våren 2023.

- Det känns positivt att vi har kommit i gång med byggandet av lägenheterna i Tollarp och vi hoppas att det kommer bli ett bra tillskott på bostadsmarknaden, säger ABK:s vd Henrik Strand.

På Särlagatan 18-20, intill vårdcentral och apotek, bygger ABK nu ett tvåvåningshus och ett låghus med 1:or-3:or på mellan 34,5 och 65 kvadratmeter. Alla lägenheter på markplan har uteplats, de i tvåvåningshuset har även inglasad balkong. Lägenheterna på våning två har balkong och för 2:or och 3:or är balkongen inglasad. I låghuset finns uteplats även på framsidan samt parkeringsmöjligheter i direkt anslutning till bostaden.

Samtliga lägenheter har också egen tvättmaskin och torktumlare. Runt husen finns stor gräsyta som kan nyttjas av hyresgäster för lek eller gemenskap. Likaså finns det lekplats för de mindre barnen och sittyta avsedd för till exempel grillning.

På tvåvåningshuset sitter solceller som producerar el till fastigheten till bland annat belysning och ventilation.