ABK:s utemiljösamordnare Carolina Aouseus med det nya skyltprogrammet för arbetet med biologisk mångfald.

Nytt skyltprogram uppmärksammar ABK:s arbete för biologisk mångfald

På ett femtontal platser runt om i Kristianstads kommun skyltar ABK nu upp platser i sina bostadsområden där det anläggs ängsmark, faunadepåer, insektshotell, fågelholkar eller görs andra insatser.

– Vi vill att boende och besökare på våra områden ser och förstår vikten av biologisk mångfald, och vi hoppas att det nya skyltprogrammet kan bidra till det, säger ABK:s utemiljösamordnare Carolina Aouseus.

Skyltarna har lite olika syfte.

– Förutom att förklara insatsen som görs och kopplingen till biologisk mångfald, vill vi att man ska veta hur man ska förhålla sig till platsen. Exempelvis ska man inte beträda vissa ytor under anläggning. Skyltarna har en QR-kod som hänvisar in till en informationssida för den som vill veta mer. Bilderna på skyltarna kommer också att användas i olika digitala kanaler.

I skyltprogrammet ingår också skyltar som visar platser där ABK sanerar invasiva arter, som exempelvis parkslide.

– Att aktivt motverka invasiva arter är både gott för den biologiska mångfalden, men också för att invasiva arter kan vara hälsovådliga för människor och orsaka skador på fastigheter, säger Carolina.

Vissa åtgärder, som anläggning av ängsyta, kräver extra informationsinsatser till boende på de berörda områdena.

– Att anlägga ängsyta på en plats är ett arbete som pågår under flera år. För en del boende behövs en omställning för att hantera en förändring som inte alltid upplevs som trädgårdslik och städad utan mer naturlig. Här är skyltarna en del i ett arbete kring att förklara processen och de långsiktiga vinsterna.