​​​​Pressinbjudan: Hunden klar för inflyttning - välkommen på visning!

​​​​Pressinbjudan: Hunden klar för inflyttning - välkommen på visning!

Runda sovrum, egen entré eller extrarum ”på köpet” – ABK:s nya hyresbostäder i kvarteret Hunden är inte som alla andra. Den 12 november hålls öppen visning för allmänheten i det totalrenoverade huset mittemot Kulturkvarteret i centrala Kristianstad, och den 1 december flyttar de nya hyresgästerna in.

- Vi har satsat på att skapa moderna lägenheter och samtidigt behålla känslan av tidigt 1900-tal, då huset byggdes, säger ABK:s vd Henrik Strand. Det, ihop med det centrala läget, har gjort att det har varit stor efterfrågan på de här bostäderna, och alla lägenheter är redan uthyrda.

Utmaningen har varit att hitta speciella lösningar för att utnyttja alla ytor, eftersom man bygger om ett befintligt hus. Ett av trapphusen har gjorts om och blivit till runda vardagsrum eller sovrum i flera av lägenheterna. En lägenhet har två tillhörande extrarum som man inte betalar hyra för – eftersom takhöjden endast är 185 centimeter.

- De är tänkta som förråd, men de skulle också passa alldeles utmärkt som exempelvis barnrum, säger Niklas Lööf, ABK:s byggprojektledare.

En lägenhet har egen entré, flera andra har stora fönster i badrummen, och högst upp ligger vindsvåningar med autentiska träbjälkar i taket.

Den 12 november mellan 11.00 och 15.00 bjuder ABK in till öppen visning av de nya lägenheterna på Föreningsgatan 5A.

- Eftersom lägenheterna i huset är så olika kommer man att kunna besöka åtta omöblerade lägenheter, säger Niklas Lööf.

Varför har ni öppen visning om alla lägenheterna redan är uthyrda?

- Eftersom intresset är så stort vill vi ändå ge möjligheten att komma in och se lägenheterna, säger Niklas Lööf. Vem vet, man kanske blir hyresgäst i huset när det blir omflyttning i framtiden? Vi vill också passa på att visa upp den standard vi bygger med, och kanske göra folk sugna på våra kommande byggprojekt där vi också håller en hög nivå på materialval och utförande.

AB Kristianstadsbyggen, ABK, är ett av Sveriges 25 största kommunala bostadsbolag med runt 8 900 hyresbostäder i Kristianstads kommun. Vi förvaltar dessutom 300 butiker och kontor, alla kommunala äldreboenden och gruppboenden samt Kristianstads arena.

Henrik Strand

vd ABK 044-7803380