Vinnaren utsedd! Detta fotografi ska utsmycka 110 kvm stor ABK-fasad i centrala Kristianstad

"En vacker bild med djup, där staden skymtar fram i Vattenriket. Bildens beskärning med inverterat motiv skapar en spännande komposition". Så motiverar juryn den vinnande bilden, tagen av Solveig Selin. Fotografiet kommer nu att förstoras upp på fasadskivor på det första nybyggda huset i Östermalms Park. Den 28 meter långs och 4 meter höga bilden kommer att bli en permanent utsmyckning, synlig från den nya engelska parken i området.

53 fotografer skickade in 132 tävlingsbidrag till tävlingen som varade mellan 28 mars och 5 juni.

– Det är roligt att så många har velat vara med och tävla om att få utsmycka vårt nya kvarter Östermalms Park, säger Henrik Strand, vd på ABK.

Juryn har bestått av Karl-Henrik Persson, byggnadschef på ABK, Patrik Jogby, ABK:s projektledare för Östermalms Park, Karin Rudnert, arkitekt på PE Teknik & Arkitektur samt konstintendent / curator Filippa Forsberg på Kristianstads konsthall. De har vaskat fram två finalister och den vinnande bilden har sedan utsetts av ABK:s styrelse och Byggnadsnämndens presidium den 16 juni.

ABK ser även över möjligheten att förstora upp och montera bilden som kom på andra plats, fast på annan fasad i stadskärnan.

Tävlingen har inte enbart varit riktad till professionella fotografer eller konstnärer, utan tävlingen har varit öppen för alla som har velat delta.

– Vi har sett fasadskyltarna med upptryckt foto som en del i att skapa engagemang för det nya bostadsområdet och parkmiljön, inte som en traditionell konstnärlig utsmyckning, säger Karl-Henrik Persson, byggnadschef på ABK.

Den vinnande fotografen får ära, men det utgår ingen ersättning. Fotografens namn kommer att anslås i anslutning till fotografiet och i sammanhang där fotografiet avbildas. Det vinnande fotografiet monteras upp när huset färdigställs i början av 2024.

.

Vy med det vinnande fotografiet inmonterat på huset som håller på att byggas i Östermalms Park.