Abkati förhör en leverantör: Dometic

Abkati förhör en leverantör: Dometic

Lagom inför sommaren tar vi i månadens "Abkati förhör en leverantör" ett snack med Robert Nilsson på Dometic. Här reder han bland annat ut skillnaderna mellan en termoelektrisk och kompressor kylbox, berättar hur man kan tänka för att välja rätt kylbox baserat på behov och ger oss även lite smakprov på nyheter i Dometics sortiment.
Ni vill göra ”det mobila livet enkelt”, vad innebär det i praktiken och vad skiljer er från era konkurrenter?

– Chaufförer över hela världen använder Dometics produkter och många av dem spenderar större delen av sina arbetsdagar längs vägen. Vi förenklar deras arbetsdag med våra smarta produkter. Kyllösningar som ser till att det går att hålla mat och dryck kallt. Säkerhetslösningar för säkrare körning, klimatsystem och elektriska tillbehör för mobil strömförsörjning. Vi utmärker och särskiljer oss också genom vårt starka och globala servicenätverk som gör det är enkelt för kunden genom hela ägandeprocessen. Det blir då också ett naturligt val att välja en Dometic produkt igen när det är aktuellt.

Kan du nämna några produkter i ert sortiment som passar dom som har fordonet som sin arbetsplats, t.ex lastbilschaufförer?

– Dometics hemsida www.dometic.com är idag uppdelad i 3 st huvudområden: Outdoor, Home och Professional. Vi har lösningar för de flesta typer av fordon, men ser man till ”Lösningar för lastbilar” som ligger under ”Dometic Professional” så är några av våra större varugrupper kameror, skärmar, omvandlare och kylboxar. Inom dessa områden har vi sedan många olika alternativ, allt för att det ska passa så bra som möjligt för kunden och det aktuella fordonet.

Vi står inför sommarsäsongen, hur vet man vilken kylbox man ska satsa på?

– Som kund är det många gånger inte så lätt att veta vilken kylbox man ska välja eftersom det finns boxar inom många olika prisklasser. De vanligaste varianterna på marknaden är kompressor- och termoelektriska kylboxar. Det är viktigt att tänka till om vilka behov man har som kund, hur boxen ska användas, var den ska placeras och så vidare. Några saker man kan fundera över är:

• Vilken spänning behöver kylboxen fungera med? 12/24/230 V?
• Vilka temperaturer behöver boxen klara av att hålla?
• Ska den kunna kyla ner mat/dryck snabbt?
• Ska den kunna hålla maten varm?
• Behöver den vara i det närmaste tyst?
• Spelar vikten någon roll?
• Hur mycket får den kosta?

Vad är då skillnaden mellan termoelektriska kylboxar och kompressor kylboxar?

– En kompressor kylbox har låg strömförbrukning, lågt ljud, kyler ner mycket snabbt och går beroende på modell ner till -18°, nästan helt oberoende av omgivningstemperaturen. Kompressorboxen drivs ofta med 12/24 även om allt fler av dessa boxar kommer med 230 V också. Till skillnad från den termoelektriska kylboxen så kan man däremot inte värma mat i kompressorboxen.

Den termoelektriska kylboxen är relativt billig jämfört med en kompressorbox men å andra sidan drar den också mer ström. Den drivs ofta med både 12/24 och 230 V och har kontinuerliga eller termostatstyrda fläktar beroende på modell, vilket också gör att den låter lite grann. Den kan kyla ner till ungefär 15-25° under omgivningstemperatur, men den kan inte sjunka till temperaturer under nollstrecket. Däremot kan den värma mat upp till 60°

Har ni några spännande nyheter framöver som kan vara intressanta för oss i fordonsbranschen?

– Dometic som företag har med sin stora bredd alltid många nya produkter på gång och jag kan nämna några som kan vara intressanta för fordonsindustrin:

• Snygga, genomtänkta och välanpassade monteringsramar för mikrovågsugnar vid inbyggnad i standardutrymmen på olika lastbilar.
• En spiralkabelsats där det finns möjlighet att montera upp till 3 st kameror på till exempel lastbil med släp.
• Ny adapterkabel vid installation av kamera mot lastbilens originalskärm i Volvo FH5. Passar exempelvis den vanliga kameran med visir CAM80CM.
• Ny mindre och smidigare adapterbox AMP50 (ersätter AMP100), vid inkoppling mot lastbilens originalskärm. Används ihop med lämplig adapterkabel anpassad för specifik lastbilmodell.

Hur jobbar ni med hållbarhet och miljö?

– Vi har ett stort ansvar och en stor möjlighet att minska miljöavtrycket från Mobile Living. Vi stödjer våra konsumenter i att minska sin påverkan genom att anpassa produkter till elektrifiering och förnybara energikällor, genom att öka energieffektiviteten och genom att minska vikten. Under de kommande åren kommer vi att öka användningen av slagkraftiga material, både i produkter och förpackningar. Ytterligare utveckling av Dometics service- och eftermarknadsverksamhet kommer att spela en viktig roll för att förlänga produktens förväntade livslängd för verklig hållbarhet.