Vikan är med sina 125 års erfarenhet en av de ledande tillverkarna för fordon.

Abkati förhör en leverantör: Vikan

Vill du ha en skinande bil inför sommaren? Vi har träffat Krister Johansson på Vikan, en av de ledande tillverkarna av rengöringsredskap för fordon. Vikan har imponerande 125 års erfarenhet i branschen och erbjuder produkter som är särskilt utformade för proffs. Här delar Krister med sig av företagets framgång och vad som gör dem unika. Dessutom berättar han om fördelarna med Vikan Tvättborste med skaft, som är månadens deal.

Under april månad erbjuder vi extra bra pris på VIKAN tvättborste med skaft. Vad är så bra med produkten?

– Vikan Tvättborste har mjuka strån som är skonsamma mot lacken och förhindrar skador och repor. Borsten är utformad med gummikanter runtom, vilket minimerar risken för skrapskador ytterligare. Dessutom håller stråna kemet i borsten på ett utmärkt sätt, vilket ger användningarna de bästa förutsättningarna för att uppnå ett bra resultat.

Vidare har skaftet en teleskopfunktion på 1060 mm – 1600 mm, vilket gör det enkelt att rengöra svåråtkomliga platser på lastbilar, husbilar och andra fordon. Skaftet och borsten har en kanal där vatten kan strömma igenom och ge ett kontinuerligt flöde av rent vatten. Att koppla av och på vattenslangen är enkelt tack vare den medföljande snabbkopplingen. En toppenprodukt för att nå ytor som annars är svåra att komma åt och rengöra fordonet på ett effektivt sätt, helt enkelt!

Hur arbetar ni för att skapa hållbara produkter?

– Vi har över 125 års erfarenhet som tillverkare av manuella rengöringsredskap, vilket gör oss till en ovärderlig källa till kunskap och insikter gällande vad professionella behöver och kräver. Vi arbetar ständigt nära marknaden och kan på så sätt erbjuda våra kunder hållbara produkter av högsta kvalitet. Ett exempel på detta är de svängda borsthuvuden och de utställda stråna som gör det enkelt att nå svåråtkomliga ytor.

Vi erbjuder även fasta teleskopskaft som är kompatibla med alla Vikan-borstar, vilket gör att vi kan minska den miljöpåverkan som det innebär att producera nya skaft till varje borste. Vi strävar hela tiden efter att utveckla produkter som är återanvändbara och hållbara över tid.

Vad skiljer er från era konkurrenter?

– Våra produkter är särskilt utformade för proffs. Inom Transport-segmentet finns inte mindre än 70 olika manuella rengöringsredskap avsedda för professionella användare. Dessa produkter tål att användas varje timme och varje arbetsdag. Om produkterna används rätt och förvaras rätt på Vikans förvaringssystem har man redskap som räcker under lång tid.