Abkati har ett brett sortiment av högkvalitativa DT-kontakter i original.

DT-kontakter: Så väljer du rätt och undviker vanliga misstag

Om du är intresserad av arbetsljus och extraljus har du förmodligen märkt att de flesta av dessa lampor kommer med en DT-kontakt. DT-kontakten är branschstandard och erbjuder många fördelar när det gäller anslutning och hållbarhet. Men vad är en DT-kontakt? Och vad bör man tänka på när man väljer en? Vi har frågat vår säljare Mattias Fredriksson som berättar allt du behöver veta.

Först och främst, vad är en DT-kontakt?

– DT-kontakt, även kallad Deutch kontakt, är en tålig och fuktsäker kontakt med flera användningsområden, men är vanligast inom belysningsindustrin. De är utformade för att klara av krävande miljöer och är ofta det självklara valet för off-road körning, eftersom de kan stå emot tuffa och leriga terränger.

Hur väljer man rätt DT-kontakt?

– Något man bör se över är hur många funktioner ens extraljus har, eftersom valet av DT-kontakt beror på dessa funktioner. Om extraljuset bara är ett extraljus, väljer man en DT-kontakt med 2 kopplingar. Men om extraljuset har ytterligare funktioner, till exempel positionsljus eller de-icing, bör man välja en 3- eller 4-kopplig DT-kontakt, då det krävs fler ledare och kablar för att stödja funktionerna.

Du nämner olika DT-kontakter, vilka typer av DT-kontakter finns det?

– Ja, det finns tre modeller av DT-kontakter: DTM, DT och DTP. DTM är mindre och klarar inte lika hög ström som DT-kontakten, DT-kontakten är standardstorlek, och DPT-kontakten är den största och klarar av högst ström. Exempelvis används DPT-kontakter på BriodLights Intense Extraljusramper för att klara av strömförbrukningen. Valet av DT-kontakt beror alltså på hur mycket ström som behöver passera genom kontakten.

DT-kontakter är vanligast inom belysning, men vad mer används de till?

– DT-kontakter kan också användas i påbyggarboxar och för att bygga kablage som klarar av större strömbehov. Om man till exempel behöver ström till en ställmotor kan man använda en DT-kontakt.

Finns det bra och dåliga DT-kontakter?

– Kvaliteten på DT-kontakter kan absolut variera. Det finns kinesiska kopior på marknaden som inte har genomgått samma tester som original DT-kontakter. Om du vill vara 100% säker på att du får en bra DT-kontakt ska du välja ett original, då dessa är noggrant testade, har robusta tätningar och klarar av krävande miljöer.

Slutligen, finns det några vanliga misstag som man bör undvika vid användning av DT-kontakter?

– Ett vanligt misstag är att kabeln inte kläms fast ordentligt, vilket leder till att kabeln får dålig kontakt och det skapas en dålig anslutning. Detta kan i sin tur skada lampan och göra så att du inte har möjlighet att reklamera den. Det är därför viktigt att man klämmer till kabeln så det blir en bra och tät anslutning. En annan sak som är bra att veta är att du alltid ska låta DT-kontakten sitta kvar om du reklamerar en lampa. När du skickar tillbaka lampan ska alltså DT-kontakten vara kvar för att reklamationen ska gälla.