Med den heta och torra årstiden ökar risken för bränder. Hos Abkati hittar du pålitliga brandsläckare med hög kvalitet.

Elda säkert i sommar - brandmannens bästa tips

Vi befinner oss mitt uppe i sommaren och njuter av värme, solsken och lediga dagar. Men med den heta och torra årstiden ökar också risken för bränder. För att ge dig de bästa tipsen för att elda säkert i sommar har vi intervjuat vår säljare och brandman, Örjan Johansson. Han delar med sig av sin kunskap och erfarenhet för att hjälpa dig att elda på ett säkert sätt och vara förberedd på att hantera eventuella bränder.

Hur vet man vilken storlek man ska ha på brandsläckaren?

För entreprenörer krävs oftast en 6 kg pulversläckare enligt försäkringsdirektivet. För vissa mindre maskiner, som mindre grävmaskiner, kan en 4 kg brandsläckare vara tillräcklig. För lastbilar beror det på storleken, men vanligt är att man använder en 2 kg eller 4 kg brandsläckare. Abkati erbjuder brandsläckare i storlekarna 2 kg, 4 kg, 6 kg (pulver) och 9 liter (skum).

För privatpersoner rekommenderar jag att man har en 9 liters skumsläckare och en 6 kg pulversläckare hemma - en skumsläckare eftersom dessa minskar behovet av omfattande sanering efter släckning. Använder man en pulversläckare kan pulvret tränga igenom stänga dörrar och orsaka damm som kan ligga kvar länge och vara besvärligt att få bort. Det finns en snabbtabell som kan användas för att avgöra vilken storlek man ska ha på brandsläckaren. Länken hittar du längre ner.

När ska man ha pulversläckare och när ska man ha skumsläckare?

Valet mellan pulversläckare och skumsläckare beror på vad som behöver släckas. Skumsläckare är lämpliga för träbränder och liknande i skogen eftersom skummet är vattenbaserat och har hög ytspänning. Pulversläckare gör endast att man vinner tid vid släckning av skogsbrand och är inte lika effektiva som skumsläckare. Skumsläckare kan ha olika klassningar, till exempel 43A eller 55A, vilket indikerar deras släckeffektivitet.

För skogsmaskiner och avverkningsmaskiner finns det generella riktlinjer som föreskriver användning av både pulversläckare och 9 liters skumsläckare vattensläckare vid höjd brandrisk. Hur många brandsläckare som behövs beror på farlighetsgraden av arbetet, markunderlag, typ av maskin samt risken vid användning av maskinen. Till exempel kan en skördemaskin eller markberedningsmaskin kräva upp till 6 stycken 9 liters släckare.

Hur länge varar en brandsläckare och hur ofta bör den bytas ut eller underhållas?

Brandsläckaren bör kontrolleras en gång om året för att säkerställa att den fungerar som den ska. Vissa försäkringsbolag och myndigheter kan ha särskilda krav på din brandsläckare och det är därför viktigt att den uppfyller dessa. Det bör finnas en dekal på brandsläckaren som är ifylld och klar för att visa att den har kontrollerats.

Finns det specifika märken eller tillverkare av brandsläckare som är mer pålitliga än andra?

Abkati erbjuder brandsläckare från några av de vanligaste fabrikaten som håller en hög kvalitet. Det finns ingen specifik tillverkare som är mer pålitlig än andra, men det är viktigt att välja brandsläckare från etablerade tillverkare, såsom Presto och Housegard, för att vara säker på att man får bra kvalitet.

Var ska jag placera min brandsläckare för bästa tillgänglighet om det uppstår en brand?

Placera brandsläckaren på en lättillgänglig plats där den är synlig och enkel att hitta. Det kan vara lämpligt att ha brandsläckaren i närheten av potentiella riskzoner för brand, till exempel nära köket eller grillplatsen.

Genom att följa dessa tips och vara medveten om brandsäkerhet kan vi alla bidra till att minimera risken för bränder och skydda oss själva och vår omgivning under sommaren.