Abkati tillhandahåller pålitliga varningsljus och har en bred expertis inom belysning.

Varningsljus - när och var ska de användas?

Varningsljus kommer i många skepnader och med många namn. Dessa lysande hjältar har en viktig uppgift i trafiken – att varna och skydda omgivningen. Men att veta vilka varningsljus som är godkända och när man får använda dem är inte alltid helt lätt att hålla reda på. Vi guidar dig rätt.

När får man använda varningsljus?

Saftblandare, rotorfyr eller blixtljus. Vad du än kallar ditt varningsljus är det avgörande att förstå när och var du kan använda det. Reglerna kan variera mellan olika länder, men grundprincipen för användning av varningsljus är densamma överallt – de är till för att varna om faror och hinder för andra trafikanter.

Användningen av varningsljus är reglerad till vägarbeten, bärgning och transport av det bärgade fordonet, vid fordonskontroll av bilinspektör, vid olycksplats och om fordonsbredd inklusive utrustning överstiger 3 m. Dessutom användas de som vägtransportledare vid eskort av lång, bred eller tung transport.

Vad gäller för privatpersoner?

Som privatperson får du aldrig använda blinkande varningsljus på bilens tak. Regeln gäller oavsett situation och finns till för att reservera denna form av belysning för nöd- och servicefordon. Om du som privatperson fraktar något som sticker ut mer än en meter från bilens fram- eller baksida, finns det särskilda regler du behöver följa. I dagsljus ska lasten märkas ut med flaggor eller liknande objekt i tydliga färger. I mörker ska lasten märkas ut med röda reflexer och röd belysning baktill samt vita reflexer och belysning framtill. Om lasten sticker ut på sidorna av fordonet ska orange reflexer och orange belysning användas.

Vilka varningsljus är godkända?

I Sverige är endast varningslampor med orange sken som är monterade på ett motorfordon tillåtna. Blått blinkljus är endast tillåtet för utryckningsfordon. Varningsljus måste vara typgodkända enligt ECE R65 Klass 1, vilket innebär att ljuset måste vara monterat så att man ser det på 1,2 meters höjd och 360 grader runtom fordonet när man står på 20 meters avstånd. I vissa fall kan uppdragsgivaren begära att man ska ha varningsljus som klarar klass 2. Denna klass innebär att varningsljuset har en funktion som gör att man kan dimma ner ljuset under mörka förhållanden, vilket förbättrar ljusets effektivitet och användarvänlighet.

Vad är skillnaden mellan varningsljus och blixtljus?

Blixtljus är en form av varningsljus som blinkar i antingen vitt eller orange och ofta är platt i sin utformning. Blixtljus är utformare för att monteras på olika delar av fordonet – fram, bak och på sidorna – för att varna runtom fordonet. De används ofta som ett komplement till ett eller flera takmonterade varningsljus och är endast tillåtna på arbetsfordon.