Under 2022 utgjorde elen producerad från Abkatis solceller cirka 42 % av vår totala elförbrukning. I år väntas siffran bli lika hög eller till och med högre.

Abkatis solceller reducerar koldioxidutsläpp med 109 ton

I sommar har Abkatis solcellsanläggning lyckats producera el motsvarande 82 villors månadsförbrukning. På ett år undviker vi omkring 109 ton koldioxidutsläpp. Det betyder renare luft för alla!

Hösten har anlänt och med det tackar vi sommaren för det här året. Trots få soliga dagar har Abkati kunnat producera ungefär 102 836 kWh under sommaren tack vare sina solcellsmoduler, vilket motsvarar 1 869 laddningar av en Tesla och 6 856 fullt laddade Iphones. Minskningen i koldioxidutsläpp blir omkring 109 ton per år.

På Abkati strävar vi hela tiden efter att hitta lösningar som kan bidra till att minska vårt klimatavtryck. Tack vare Abkatis solcellsmoduler får vi i det närmaste hela vårt elbehov försörjt med lokal och klimatsmart energi till en förutsägbar kostnad.

- När vi byggde vårt nya kontor 2020 ville vi skapa en klimatsmart arbetsplats. Implementeringen av solceller var ett första steg som förde oss i rätt riktning men just då var det ekonomiskt sett inte optimalt. Nu ser vi att satsningen har gett resultat, framför allt ur ett hållbart perspektiv men även ur ett ekonomiskt. Det lönar sig att satsa hållbart!”, säger Johan Johnsson, VD på Abkati.

Under 2022 utgjorde elen producerad från våra solceller cirka 42 % av Abkatis totala elförbrukning. Om antalet soltimmar detta år matchar förra årets, förväntas siffran bli lika hög eller till och med ännu högre.