Hållbar design i fokus i ABOBs nya webbshop Hållbar.se

Hållbar design har fått stort utrymme i media på sistone. Det är inspirerande att se att de stora mode- och konsumentmärkena satsar på hållbarhet. Men redan idag finns det många bra exempel på små företag som erbjuder snygga produkter för en hållbar livsstil. Nu har de fått en alldeles egen butik på nätet – Hållbar.se.

Bakom Hållbar.se finns malmöföretaget A Better Option Brands (ABOB) som vill göra det roligare att shoppa hållbart. Hållbar.se är ett naturligt steg på vägen från det arbete vi lagt ner när vi skapade shoppingväskan A Better Option Bag. Då, som nu, ville vi visa att design, miljötänk och socialt ansvar kan gå hand i hand.

– De flesta av oss gillar ju att konsumera och det finns inga tecken på att det skulle förändras radikalt, därför är det viktigt att vi ser till att ta till vara på de naturresurser vi har och börjar återanvända material som annars skulle kasseras. Kan vi dessutom göra det på en designmässigt så attraktivt sätt som möjligt så kan vi övertyga fler och fler om att ”grönt” inte alls behöver vara detsamma som grått och trist. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, och det är vårt motto. Genom att inspirera med snygg och funktionell design blir det roligare att göra ett bättre val när man handlar, säger Johan Wahlström, som är en av grundarna av ABOB.

Gemensamt för de varumärken som finns i nätbutiken Hållbar.se är att alla jobbar utifrån designperspektivet men med en tydlig koppling till miljöfrågorna och ett utbrett socialt engagemang.

Plastflaskor, tesäckar, presenningar, brandslangar och gummidäck är några av de material som återanvänts i de produkter vi presenterar på Hållbar.se. Ett fantastiskt bra exempel på hur man kan göra nåt schyst på ett miljövänligt och socialt sätt utan att göra avkall på design är RagBags unika väskor av tesäckar.

Om A Better Option Bag
Färgglad, smart, och superstark, men också ett hållbart alternativ för den medvetna konsumenten. Det är idén bakom shoppingväskan A Better Option Bag. En färgstark och schyst miljökasse är bra mycket roligare än en i tråkig beige bomull. – Det här är en väska som känns bra i hjärtat att ha med sig och som man blir glad av att använda. Både för att den är bra för miljön, snygg att titta på och skön att bära, säger Jens Klaive som designat A Better Option Bag.

För ytterligare information, kontakta:
Johan Wahlström, marknadsansvarig ABOB, telefon 0709-71 08 00, e-post johan@abob.se

www.abob.se
www.hållbar.se alternativt www.abob.se/hallbar