Dubbla ruten - julklapp av Skatteverket i sista minuten

Dubbla ruten - julklapp av Skatteverket i sista minuten

Sedan 2007 har det varit möjligt att få 50% rutavdrag för hemstädning,
men först nu har Skatteverket även godkänt rutavdrag i form av presentkort som kan rädda många sista-minuten-julklappar.

Många i rut-branschen har tyckt det varit underligt att inte kunna erbjuda presentkort på tex städhjälp och samtidigt ge slutkunden rutavdrag. Lagom till jul gav dock Skatteverket med sig.

”Jo, beslutet kom ju väldigt passande till julen, och det är bra att vi nu har en tydlig vägledning till användarna”, säger Pia Blank Thörnroos skattejurist på Skatteverket.

HemQ.se, som arbetar med utvalda lokala tjänsteföretag, är en av många som har varit aktiv i många år för att få till denna förändring. Matkassar blev redan i fjol utnämnd till årets julklapp så hemstädning, och andra hushållsnära tjänster, anses ha stor potential nu när dessa presentkort får dubbelt värde.

”När vi fick beskedet från Skatteverket började vi direkt ett hårt arbete med att ta fram ett presentkortsflöde som gäller alla hushållsnära tjänster. Upplevelser och tjänster har ju länge varit på stark uppgång som gåva, och hjälp där hemma har ju alla behov av, säger Göran Gustafsson, VD för HemQ.se

Enligt Pia Blank Thörnroos finns det inga begränsningar utom de vanliga med rutavdraget, tex att en person kan få max 50 000 kr per år som skattereduktion. För arbetsgivare är regeln att gåvan ska vara max 450 kr per person (gåvovärdet blir 900 kr med rutavdrag) om det inte ska förmånsbeskattas.

”Ett presentkort på 1000 kr kan nu räcka till en rejäl storstädning, och det kan ju komma väl till pass när släkten varit på besök. Tid är nog den perfekta julklappen i dagens samhälle, och ett presentkort kan nog passa många som är ute i sista minuten”, säger Göran Gustafsson, VD för HemQ.se

Exempel på presentkort med rutavdrag:

• 350 kr räcker till fönsterputsning, 2 tim – värde 700 kr

• timewave affärsystem
  • hemq

• Stockholm

HemQ.se är en sajt som erbjuder ett noggrant utvalt nätverk av lokala företag inom hemnära tjänster till hushåll och arbetsgivare. Dessa tjänsteföretag ingår alla i HemQs presentkort. HemQ.se ägs av HemQ AB som är ett dotterbolag till About Time som står bakom TimeWave - det marknadsledande affärssystemet för rut- och städbranschen.