Professionell hemservice (rut) har bidragit med 700 nya heltidstjänster 2017

Professionell hemservice (rut) har bidragit med 700 nya heltidstjänster 2017

Köpen av rut-tjänster fortsätter öka. Den totala ökningen jan-april, 2017 jämfört med 2016 är 33% och utgör en omsättningsökning i rutbranschen på 648 Mkr. Detta kan översättas i cirka 1300 fler heltidstjänster varav hemservice står för cirka 700 nya heltidstjänster.

De nya rut-tjänsterna flytt, it och reparation ingick inte i rutavdraget förra året och gissningsvis fanns en del av jobben redan förra året, men det blir intressant att följa utvecklingen.

Jobben i hemservice är däremot alla nya och fanns inte förra året. De har framkommit genom äkta kundnytta och betalas av personer som har behov till avlastning. I ett system som sköter sig själv. Jag tycker det är intressant att reflektera över detta efter att ha lyssnat på partiledardebatten i söndags.

Regeringens utlovade beredskapsjobb har uteblivit men rut fungerar och det var roligt att höra en positiv statsminister som insett detta. I samband med en debatt om jobb för främst nyanlända så utbrast Stefan Löfvén: ”vi vidgar rut nu, fler får möjlighet att använda rut.” Han syftade då troligen på att det nu finns fler tjänster som ingår i rutavdraget (men glömde bort att några tagits bort). Förhoppningsvis inser han också snart att om man återställer rutavdraget till minst 50 tkr så kommer rut-köparna att ge honom välbehövlig hjälp att nå sina jobb-mål!

Läs Göran Gustafssons blogg

Se uppdaterad statistik på rutbarometern 2017

• Media, kommunikation
  • Tjänster, konsult, service

• Dalarna
  • Gävleborg
  • Södermanland
  • Uppsala
  • Västmanland
  • Östergötland

About Time AB är Sveriges ledande IT-företag inom branschen hemnära tjänster och utvecklar och driver det marknadsledande affärssystemet Timewave.se Under mer än tio år har vi utvecklat IT-lösningar för och med branschen som gett oss djup kunskap inom IT och systemutveckling samt tjänsteföretagens affärsprocesser. TimeWave är webbaserat och mobilt och innehåller hela affärsflödet med kunder & CRMschemaläggningtidrapporteringlönfakturering och rot- och rutavdrag med inbyggda finesser som SMS och karta.