Nyheterna för 2018

ABS Wheels börjar med Flow Forming

I fälgvärlden är Flow forming förknippat med astronomiska summor. Tekniken används i motorsporten och förknippas oftast med lyx och höga kostnader. Flow forming fälgar är lättare och starkare än vanliga aluminiumfälgar. I Sverige kallar man fälgarna för lättviktsfälgar.

De olika fälgtillverkarna som tidigare levererat fälgar med flow forming har gjort det med kostsamma tekniker vilket lett till att prislappen landat 70% högre än vad en klassisk fälg kostar.

Dagens teknik möjliggör att fler tillverkare kan tillverka med flow forming. Tekniken är inte längre hemlig och det möjliggör för bland annat Svenska ABS Wheels™ att tillverka fälgarna i Flow forming.

- Vi har kontaktat våra återförsäljare som är mycket glada över nyheten, de flesta har redan nu börjat kontakta sina kunder berättar ABS Wheels VD, Andie Lahdo.

Vad är flow forming?
Hållfastheten på flow forming fälgar är 23% bättre jämfört med traditionellt gjutna fälgar, och vad gäller legeringen av aluminiumet så är det upp till 91% bättre och renare. Flow forming är kortfattat en teknik som gör fälgen lättare och starkare. Den ofjädrade vikten gör att bilen får bättre väghållning och bränsleförbrukning. Flow Forming är även bättre ur miljösynpunkt.

- Prislappen vi satt är baserad på en kundundersökning där våra VIP försäljare fått vara med. Vi har valt att saluföra dessa till ett vanligt fälgpris för att göra oss konkurrenskraftiga i branschen, berättar Jorge Castro, ABS Wheels Marknadschef.

Flow Forming Technology
ABS Wheels börjar i år sälja fälgar producerade med en lättviktsteknik kallad ”Flow Forming”, till konkurrenskraftiga priser. Själva tekniken går ut på att fälgbanan valsas i omgångar till olika bredder under höga temperaturer. Detta gör att metallens struktur ändras och den får högre hållfasthet än om den vore gjuten. Detta medger tunnare gods, vilket ger lägre vikt.