​ABS Wheels går den populära däckskolan från Sveriges fordonsverkstäders förening

Sveriges fordonsverkstäders förening som bland annat driver däckskolan har i dagarna varit på besök hos svenska ABS Wheels i Arlandastad.

Personalen utbildades inom däck och säkerhet. På plats fanns kursledaren Michael Bergwall från SFVF.

Varför vill Sveriges fordonsverkstäders förening att samtliga svenska motoraktörer ska genomgå däckutbildningen?

-Vi på SFVF vill att man ska gå utbildningen för att på så sätt validera killarna eller tjejerna att de har den kompetensen som krävs för att jobba med däck. Det handlar om säkerhet och kunskap svarar Michael Bergwall

ABS Wheels däckmontörer är glada över att ha genomgått kursen och erhållit diplom, vad tycker du om att en stor fälgaktör går er kurs?

-Jag tycker det är oerhört bra att samtliga som jobbar med däck och fälg går utbildningen för att få till sig kunskap om lagar, regler, krav med mera Och har du jobbat med däck länge så kan det vara bra med en uppfräschning av kunskapen avslutar Michael.

ABS Wheels däckmontörer firades efter utbildningen med pannkakor och glass.

-Utbildningen var mycket lärorik och gav våra medarbetare fräsch information. Vi tycker att det är jättebra att SFVF håller i däckskolan. Jag tycker också att myndigheterna borde göra detta till ett krav för alla som sysslar med däck och fälgar så att kursen blir obligatorisk. Detta skulle garanterat få bort den olojala konkurrensen som finns idag säger Andie Lahdo, ABS Wheels VD

Bra att veta

Utbildningen ger en presentation av arbetet som däckmontör. Samt vad du ska kunna teoretiskt. Kursen tar upp viktiga saker som märkning, arbetsmiljö, butikskyltning, säkerhet, juridik och regler. Mer info finns på https://www.fordonsverkstader.se/utbildning/