Vinterdäck test -Andie Lahdo testar nya vinterdäck

Dags för vinterdäck! Vår VD svarar på insamlade frågor.

Det börjar bli den tiden på året då många bilister funderar ifall det går att köra med gamla vinterdäck en vinter till, eller om de är för slitna och det är dags att köpa nya däck.

Om däcken är över sex år gamla och de har använts aktivt varje vinter, är de för gamla. Däck som har stått i förvaring utan att man har kört med dem rekommenderas inte för körning när de är över tio år gamla.

Även om däcken annars skulle vara i bra skick så är gummiblandningen för hård, vilket försämrar greppet.
Små sprickor speciellt på däckets skulderparti och i spårbotten innebär att gummit har föråldrats. Om sprickorna breder ut sig så kan de förstöra däcket helt.

Under den senaste veckan så har ABS Wheels samlat in en hel del frågor kring ämnet via Facebook & Instagram Stories.

Vi träffar vår VD Andie Lahdo som har varit och testat nya vinterdäck i Tavelsjö. Vi passar på att ställa några av frågorna vi samlat in som vi presenterar nedan..

Fråga: Jag har helt nya sommardäck på min bil, behöver jag köpa vinterdäck?
Svar: JA! Mellan 1:a december och 31:a mars är det lag på att använda vinterdäck.

Fråga: När får jag börja köra med vinterdäck?
Svar: Det är tillåtet att köra med vinterdäck mellan 1:a oktober 2021 till 15:e april 2022.

Fråga: Hur vet jag om mina däck är godkända för vinter?
Svar: Godkända vinterdäck är märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF)

Fråga: Hur kontrollerar jag tillverknings datum på mina däck?
Svar: Leta efter DOT märkningen på däckens sidovägg: De fyra sista siffrorna anger tillverkningsdatum. De 2 fösta siffrorna anger vecka och de 2 sista anger år. ( 2115 betyder Vecka 21 - År 2015 )

Fråga: Jag har tappat några dubbar i mina vinterdäck, kan jag komplettera däcken med nya dubb?
Svar: Nej! Tyvärr så kan du inte sätta nya dubb i de gamla dubbhålen då gummit ofta är torrsprucket.

Fråga: Vilket lufttryck bör jag ha på mina däck?
Svar: Nästan alla bilar har ett klistermärke innanför tanklocket eller väl synligt på b-stolpen när du öppnar förardörren. Där står det rekommenderade trycket för din bil.
Tips: På vinterdäcken kan du lägga på 0,2 bar utöver rekommenderat lufttryck. Rätt lufttryck ger dig *längre livslängd för dina däck *Lägre bränsleförbrukning *kortare bromssträcka

Fråga: Visst Kan jag köra på året-runt-däck både på sommarn och vintern?
Svar: Ja, MEN vi rekommenderar att du kör med sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Dina däck är den enda kontakten mellan vägbanan och din bil.
Det är av yttersta vikt att du väljer rätt däck för att behålla eller förbättra bilens köregenskaper, Komfort och säkerhet.

Dina fälgar har många fler fördelar än design och snyggt utseende. lättmetallfälgar är ofta lätta och hjälper dig få ner bränsleförbrukningen, Mellanrummet mellan ekrarna släpper in luft som hjälper till att kyla ner bromsarna.

Storleken på dina däck och fälgar är avgörande för goda köregenskaper och körkomfort avslutar
Andie Lahdo  VD ABS Wheels Sweden AB.

ABS Wheels Sweden AB är en ledande fälgleverentör i Sverige. Vi finns representerade hos flertalet av landets däckhandlare och kedjor. ABS Wheels tillverkar och saluför fälgar till privatpersoner och företag.

ABS Wheels har blivit gaseller fyra år i rad och varit nominerade på Motorgalan, sales awards, chefgalan och Serendipity Challenge. Bolaget är även ett av finalbolagen hos Breakit Impact Challenge. Den mest ärofyllda utmärkelsen är när ABS Wheels korades till Årets företagare - ett pris som delas ut av Företagarna.