Andie Lahdo med däcksängar på besök hos hundstallet.

Hemlösa hundar får sängar av återvunna däck

Hundstallet är en ideell förening som tar emot och vårdar hundar som inte har någon som tar hand om dem, föreningen drivs av Svenska hundskyddsföreningen som årligen hjälper tusentals hundar.

Svenska fälgtillverkaren ABS Wheels har under sommaren tillverkat hundsängar med hjälp av däck. Projektet har gjorts under lågsäsongen för att hålla de anställda sysselsatta.

- Däck är en känd miljöfara så det här projektet gynnar både miljö och hemlösa hundar. Vi har förutom Hundstallet även hjälpt andra föreningar som tar hand om djur, vi kommer exempelvis att lämna hundsängar till organisationen Hundar söker hem säger Andie Lahdo, ABS Wheels VD

Däcksängarna är specialgjorda med bomullstyg, resårband samt polyester vadd. Sängarna är avtagbara och kan tvättas i maskin, däcken har ett speciellt underställ för att ge en trygg och stabil bas.

- Vi har valt lågprofil däck för att ge hundarna bra med utrymme, inspirationen kommer från utlandet där fenomenet är stort avslutar Andie Lahdo.

Bra att veta om däcksängarna:

• Bäddens innerfoder är tillverkat av mjuk och fluffig bomull.
  • Klassisk elegant modell som passar i de flesta hundhem.
  • Tål maskintvätt, 60 grader. Går även att torktumla.
  • Fyllning: 100% polyester, hålfiber som gör att bädden bibehåller sin form samt resårband.
  • Finns i flera storlekar.