Sigtuna museum med Ted Hesselbom till vänster och Andie Lahdo till höger.

Historiskt ögonblick för ABS Wheels och Sigtuna Museum

Historiskt ögonblick för ABS Wheels när ABS 360 blir en del av Sigtuna museum

På en ceremoni anordnad av Sigtuna Museum överlämnade ABS Wheels VD och uppfinnare den ikoniska konan vid namn ABS360 till Ted Hesselbom, chef för Sigtuna Museum.

Ledarforum skapade historia

Det hela började när Annika Bröms, Näringslivschef i Sigtuna kommun, organiserade Ledarforum för alla kommunens chefer där de fick göra parallella företagsbesök. Museichef Ted besökte ABS Wheels och blev introducerad till den unika konan och dess betydelse för motorbranschen och dess rötter i Sigtuna kommun. Ted insåg uppfinningens historiska värde och dess förankring till Sigtuna och bad om att få lägga till den till museets samlingar.

En innovation som kommer att bevaras för evigt

Sigtuna har en spännande historia av innovationer och tekniska lösningar som sträcker sig mer än tusen år tillbaka.
Sigtuna Museum har till uppgift att samla de viktigaste händelserna och det som är viktigt för Sigtuna.
Från att man tillverkade det första myntet till ABS360 så är allt en del av Sigtunas historia.
Historia sker varje sekund och ABS360 är en viktig del i detta.

När ABS360 läggs till i Sigtuna Museums samlingar så kommer denna innovation bevaras för evigt och därmed är detta ett historiskt ögonblick, berättar Ted Hesselbom

ABS360

ABS360 är uppfinningen som varit en stor del av ABS Wheels framgångssaga. Det är en vridbar kona som ger en fälg ställbart bultmönster. Det ställbara bultmönstret gör det möjligt för en fälg att passa de flesta bilar på marknaden.
Det har inneburit stora effektiviseringar i tillverkning, frakter och lagerhållning. Vilket i sin tur resulterat i lägre priser för slutkund men också mindre klimatpåverkan. Något som Museichef Ted Hesselbom poängterar i sitt tal under ceremonin.

Bland besökarna fanns bl.a Annika Bröms, näringslivschef, representanter för kommunen och Handelsbanken.

-Väl värt besök, Roligt att Andie Lahdo lyfter Handelsbanken som den bank som satsade på honom som ung entreprenör. Säger Johanna Estman Larsson Branch Manager på handelsbanken.

ABS Wheels grundare Andie Lahdo kommenterar ceremonin:

Sigtuna, med sina djupa historiska rötter och traditioner, har alltid varit en plats för stora idéer och innovationer, och jag är överväldigad över att ABS360 nu blir en del av den historien.

Jag hoppas att vår uppfinning kommer att inspirera fler att tänka kreativt och sträva efter innovation.
Tack till alla som stöttat oss längs vägen, och till alla er som fortsätter att uppmuntra oss i vårt arbete.

Pressbilder: ABS Wheels

ABS lägger stor vikt vid att kunna erbjuda ett brett sortiment av trendiga fälgar av högsta kvalitet,
till ett bra pris.

ABS Wheels Gasell företag fem år i rad sedan 2017.  Superföretag -2020, -2120 och varit nominerade på EY Entrepreneur Of The Year, Motorgalan, Sales awards, chefgalan och Serendipity Challenge.

Bolaget är även ett av finalbolagen hos Breakit Impact Challenge.

Det mest ärofyllda priset vann ABS Wheels år 2019 när man korades till Årets företagare - ett pris som delas ut av Företagarna.