Svenska ABS Wheels flyttar hem tillverkningen till Europa

Svenska ABS Wheels flyttar hem tillverkningen till Europa

I över tio år har ABS Wheels tillverkat och producerat aluminiumfälgar i Asien

nu väljer man att flytta på delar av produktionen till en Europeisk fabrik.

-Det är inte längre hållbart att producera våra fälgar så pass långt borta när

logistik och produktionstid har skenat iväg säger Andie Lahdo, ABS Wheels VD

Under många år har flera fälgtillverkare haft sin produktion i Asien då man har haft stora konkurrensfördelar med låg produktionskostnad, korta ledtider och hög tillverkningskapacitet. Idag är det högst osäkert hur mycket man kan spara på att lägga tillverkning i låglöneländer långt bort då det mesta av besparingarna äts upp av fraktpriserna.

Råvarupriset på aluminium har gått upp med 34% sedan januari i år, transport- och logistikkostnaderna har gått från 2200 USD till 17.000 USD på en 40fots container. Det är en ökning med 670%!

Vad ser du för fördelar med att flytta tillverkningen?

Snabba leveranser och hållbar produktion är viktiga faktorer för att vi ska kunna möta våra kunders önskemål om kvalité, leverans och pris.

Att producera fälgarna på en fabrik med högt ställda miljökrav och modern maskinutrustning stärker vår hållbarhetprofil och ABS Wheels som varumärke avslutar Andie Lahdo.

ABS lägger stor vikt vid att kunna erbjuda ett brett sortiment av trendiga fälgar av högsta kvalitet,
till ett bra pris.

ABS Wheels Gasell företag fem år i rad sedan 2017.  Superföretag -2020, -2120 och varit nominerade på EY Entrepreneur Of The Year, Motorgalan, Sales awards, chefgalan och Serendipity Challenge.

Bolaget är även ett av finalbolagen hos Breakit Impact Challenge.

Det mest ärofyllda priset vann ABS Wheels år 2019 när man korades till Årets företagare - ett pris som delas ut av Företagarna.