Academic Work har fortsatt branschens nöjdaste kunder

För 8:e året i rad har Academic Work bemannings- och rekryteringsbranschens nöjdaste kunder. Det står klart efter att Svenskt Kvalitetsindex idag släppt resultatet av sin årliga undersökning som mäter kundnöjdhet i branschen.

Academic Work toppar återigen listan över företagen med bemanningsbranschens nöjdaste kunder. Med index 72,5 i jämförelse med snittet för branschen på 68, tar man med god marginal hem förstaplatsen.

– Vi är förstås otroligt stolta och glada över att än en gång få ett kvitto på att arbetet med att möta våra kunders förväntningar fungerar så bra. Det ligger hårt arbete och ett mycket starkt engagemang från alla våra medarbetare bakom resultatet, säger Magnus Wingmark, VD Academic Work Sverige.

Undersökningen visar att det viktigaste för att skapa kundnöjdhet i branschen är att ha bra och tydliga rekryteringsprocesser och att hålla kunderna uppdaterade under hela processens gång.

– Detta är särskilt viktigt nu när det kanske är svårare att hitta rätt person till rätt plats, kommenterar Johan Parmler, VD på Svenskt Kvalitetsindex. Det ställer också höga krav på själva kontaktpersonen och här sticker exempelvis Academic Work ut positivt. Det är tydligt att de som lyckas med detta också har nöjda och lojala kunder.

För branschen som helhet är kundnöjdheten något lägre än i fjol. Samtidigt menar Svenskt Kvalitetsindex att bemanningsbranschen har kunder med extremt höga förväntningar och krav, inte minst på proaktivitet.

– Med tanke på hur många år i rad vi vunnit kanske man kan tro att vi lutar oss tillbaka och räknar med vinst, men min upplevelse är snarare den motsatta – det blir allt viktigare för oss att verkligen vara på tå och erbjuda våra kunder bästa möjliga lösning på deras kompetensutmaningar, säger Magnus Wingmark.

Nöjd Kund Index 2018

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Siffrorna inom parentes visar 2017 års kundnöjdhetsindex.

Om undersökningen
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) mäter kundnöjdheten i flertalet olika branscher. Rapporten om kundnöjdhet i bemanningsbranschen baseras på 1000 intervjuer gjorda under april-maj 2018.

:
Helena Bongsell