Academic Work och jobbappen Instajobs går samman

Instajobs startades 2016 med målet att förenkla för företag att anlita extrapersonal med kort varsel. Lösningen – en jobbapp som matchar företag och konsulter – har idag över 1700 kundanvändare. Nu blir bolaget en del av bemannings- och rekryteringsföretaget Academic Work.

– Vi vet att våra kunder ibland har behov av att få hjälp med personal med väldigt kort varsel och ibland utanför vanliga kontorstider. Den hjälpen har vi tidigare haft svårt att erbjuda, men med Instajobs kan vi alltid lösa kundens behov, vilket känns väldigt bra, säger Magnus Wingmark, VD på Academic Work.

Instajobs är en app och ett webbverktyg som matchar extrajobbande studenter med företag som söker tillfällig personal. Företag som är i behov av personal lägger själva upp sin jobbannons i verktyget, och väljer sen vilken konsult de vill anlita bland de som är tillgängliga. Instajobs har sedan starten varit en del av Academic Work-koncernen, men vid årsskiftet slogs bolaget samman med systerbolaget Academic Work.

– Genom att låta våra kunder och konsulter mötas digitalt, utan vår direkta inblandning, kan vi snabba på bemanningsprocessen avsevärt. Instajobs har bevisat att det går att få ett jobb tillsatt på bara 31 sekunder, säger Magnus Wingmark.

Instajobs är idag den marknadsledande plattformen inom digital bemanning i Sverige och har ett nätverk av närmare 700 konsulter, även kallade instajobbare, och över 1700 kundanvändare i regionerna Stockholm/Uppsala och Malmö/Lund. Nu är siktet inställt på att lansera Instajobs i fler regioner i Sverige, och på sikt även internationellt.

Instajobbarna, som studerar på högskolor eller universitet, är rekryterade av och anställda hos Instajobs, täcks av försäkring och arbetar enligt rådande kollektivavtal. Instajobs tar arbetsgivaransvaret och det anlitande företaget betalar endast för faktiskt arbetande timmar.

Läs mer om Instajobs