Pressmeddelande -

Ny branschstatistik: Academic Work går om Manpower och blir Sveriges största bemanningsleverantör inom White Collar

Det svenska rekryterings och bemanningsföretaget Academic Work har kontinueligt tagit placering efter placering på listan över Sveriges största bemanningsleverantör inom white collar, även kallat tjänstemannasektorn. Efter ett starkt Q3 2019 gick bolaget om rivalen Manpower för andra gången i företagets historia, och när branschstatistiken för helåret nu släppts står det klart att Academic Work behåller ledarpositionen och också blir störst sett till hela 2019.

– Det är en härlig känsla att ta den där förstaplatsen för helåret 2019, något som bara var en dröm när jag började i bolaget för 14 år sedan. Sedan några år tillbaka har drömmen varit ett mål som vi nu är otroligt stolta över att ha uppnått. Idag kräver kunderna mer av oss än tidigare vilket gör att vi hela tiden måste utveckla vårt erbjudande och ge kundservice i världsklass för att säkerställa att vi är varje kunds förstahandsval. Att vi nu är störst i Sverige är ett bevis på att vi lyckats bättre än våra konkurrenter, säger Jimmy Söderström, Vice Managing Director & Head of Sales på Academic Work Sverige.

Academic Work, som plockat marknadsandelar inom white collar 29 kvartal i följd, har för helåret 2019 en marknadsandel på 17,7 procent, vilket är en ökning med 1,38 procentenheter från föregående år. Förutom att bolaget under många år haft en stadig tillväxt och ökat sina marknadsandelar har man också haft branschens nöjdaste kunder under de senaste 9 åren, enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI)

– Att vi växer och dessutom har de nöjdaste kunderna är ett resultat av att vi har enormt engagerade medarbetare som alltid gör det lilla extra för våra kunder. Vi vill därför rikta ett stort tack till alla som jobbat hos oss under de här åren, och såklart också till alla de kunder som vi har fått förtroende att hjälpa med personal sedan 1998, säger Jimmy Söderström.

Om statistiken
Statistiken är framtagen av branschorganisationen Kompetensföretagen i samarbete med Infront Data. När Kompetensföretagen listar företagen med högst omsättning görs en indelning mellan white collar (tjänstemän) och blue collar (arbetare).

Topplista white collar, helåret 2019

Här hittar du topplistan i sin helhet

• Anställningsfrågor, kollektivavtal

Academic Work grundades 1998. Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Academic Work finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. 2018 omsatte Academic Work 2,5 miljarder kronor i Sverige och totalt 3,7 miljarder kronor i koncernen. På våra 17 kontor i Sverige är vi fler än 550 personer som jobbar heltid och vi får bra hjälp från våra drygt 450 deltidsanställda assistenter. Under 2018 jobbade fler än 15 000 konsulter via oss ute hos någon av våra kunder. www.academicwork.se