Accelerator offentliggör memorandum avseende företrädesemission

Styrelsen för Accelerator Nordic AB (publ) ("Accelerator") har upprättat ett informationsmemorandum avseende nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare.

Memorandumet finns tillgängligt på www.acceleratorab.se. och kan även erhållas kostnadsfritt i tryckt form från Accelerator, Grev Turegatan 11C, 114 46 Stockholm, telefon: 08-663 57 00, e-post info@acceleratorab.se.

För varje befintlig B-aktie i Accelerator erhålls två (2) teckningsrätter. Teckningsrätterna berättigar innehavaren att med företrädesrätt teckna nya aktier varvid tretton (13) teckningsrätter ger rätt till teckning av en (1) ny B-aktie. Teckningskursen uppgår till en (1) krona per B-aktie och teckningstiden är under perioden från och med 17 maj 2013 till och med 31 maj 2013. Teckning av B-aktier kan även ske utan stöd av teckningsrätter.

Nyemissionen beräknas inbringa en emissionslikvid om cirka 14,6 miljoner kronor före emissionskostnader. Genom emissionen kommer Accelerators aktiekapital att ökas med högst 5 121 495,40 kronor genom utgivandet av högst 14 632 844 nya B-aktier.

Nyemissionen är till fullo garanterad utan ersättning av Nortal Investments AB som ägs av Staffan Persson, styrelseordförande i Accelerator.

För fullständiga villkor och anvisningar hänvisas till informationsmemorandumet.

För ytterligare information kontakta Maria Wrethag, VD Accelerator Nordic AB, +46 76 119 19 83.

• staffan persson
  • memorandum
  • nyemission

Accelerator Nordic AB är en bolagsgrupp inom Life Science, inriktad på ”Imaging Software” och ”Medical Nanotechnolgy”. Bolagen i gruppen fokuserar på stora medicinska behov och flera av dem har nått kommersialiseringsfas. SyntheticMR AB har utvecklat en programvara som effektiviserar och förbättrar MR-undersökningar och som finns i kliniskt bruk. AddBIO AB har utvecklat en teknik för bättre infästning av ortopediska implantat som är i klinisk fas. Största ägare i Accelerator är Staffan Persson, Andreas Bunge och Länsförsäkringar Småbolagsfond. Aktien listas på Aktietorget. För mer information, se www.acceleratorab.se.